دانستنی های زنان

از علائم تا درمان آدنومیوز

آدنومیوز زمانی رخ می دهد که بافتی از پوشش داخلی رحم در عضله رحم شما رشد کند. می تواند باعث دو یا سه برابر شدن اندازه رحم شما شود. علائم شامل پریودهای سنگین، گرفتگی عضلات و رابطه جنسی دردناک است. معمولاً با دارو یا جراحی درمان می شود. امروز در این مطلب می خواهیم در مورد درمان آدنومیوز و علائم آن با شما صحبت کنیم.

آدنومیوز چیست؟

آدنومیوز بیماری است، که بافتی شبیه به پوشش داخلی رحم شما (اندومتر) شروع به رشد در دیواره عضلانی رحم شما (میومتر) می کند. در زمان قاعدگی این بافت خونریزی می کند و باعث ضخیم شدن و بزرگ شدن رحم شما می شود، گاهی اوقات تا دو یا سه برابر اندازه معمول آن می شود، آدنومیوز می تواند باعث قاعدگی های دردناک، خونریزی شدید یا طولانی شدن قاعدگی همراه با لخته شدن خون و درد شکم و لگن شود.

علائم آدنومیوز چیست؟

حدود ۱ نفر از هر ۳ نفر مبتلا به آدنومیوز علائم یا نشانه ای ندارد. اما برخی افراد  علائم زیرا را تجربه می کنند:

  • دردهای قاعدگی دردناک (دیسمنوره)
  • خونریزی شدید قاعدگی (منوراژی)
  • قاعدگی غیر طبیعی
  • درد لگن با یا بدون گرفتگی شدید
  • مقاربت دردناک (دیسپارونی)
  • ناباروری
  • رحم بزرگ شده
  • نفخ یا پری شکم (آدنومیوز شکم)

علت آدنومیوز چیست؟

آدنومیوز اغلب دلیل ناشناخته دارد، اما با این حال، برخی تحقیقات نشان می دهد که هورمون ها، ژنتیک یا التهاب و تروما ممکن است به ایجاد آدنومیوز کمک کنند.

عوامل خطر برای ایجاد آدنومیوز چیست؟

آدنومیوز بیشتر در زنانی رخ می دهد که:

  • خانم های در سنین باروری  هستند.
  • حداقل یک بار زایمان کرده باشند.
  • جراحی های قبلی رحم مانند برداشتن فیبروم رحم یا اتساع و کورتاژ داشته باشند.
  • اندومتریوز دارند.

عوارض آدنومیوز چیست؟

علائم آدنومیوز با گذشت زمان بدتر می شود. خونریزی شدید قاعدگی ناشی از آدنومیوز خطر ابتلا به کم خونی را افزایش می دهد. کم خونی زمانی رخ می دهد که بدن شما گلبول های قرمز غنی از آهن کافی نداشته باشد. کم خونی ممکن است باعث احساس خستگی یا سردی در شما شود. در بعضی از موارد باعث ناباروری می شود.

آدنومیوز به خودی خود باعث سرطان یا منجر به سرطان نمی شود.

آدنومیوز چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک متخصص زنان اغلب بر اساس علائم شما و معاینات لازم همراه با عکس برداری به آدنومیوز مشکوک می شوند:

  1. معاینه لگن: در طول معاینه لگن، پزشک شما ممکن است متوجه شود که رحم شما بزرگ‌تر، نرم‌تر شده یا نسبت به لمس حساس است.
  2. سونوگرافی: سونوگرافی ترانس واژینال از امواج صوتی برای تولید تصاویری از اندام های لگنی شما استفاده می کند. این تصاویر گاهی اوقات می تواند ضخیم شدن دیواره رحم شما را نشان دهد.
  3. تصویربرداری :(MRI) می تواند بزرگ شدن رحم و ضخیم شدن نواحی خاصی از رحم شما را نشان دهند.

پزشک شما ممکن است شرایط جدی تر را با بیوپسی رد کند. در طول بیوپسی، پزشک بافت را جمع آوری می کند و آن را برای علائم بیماری های جدی تر آزمایش می کند.

آدنومیوز چگونه مدیریت یا درمان می شود؟

از آنجایی که هورمون استروژن باعث رشد بافت آندومتر می شود، علائم آدنومیوز اغلب پس از یائسگی از بین می روند. در عین حال، این درمان ها می توانند درد را کاهش دهند و به خونریزی شدید و سایر علائم کمک کنند:

۱. داروهای ضد درد: داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن گرفتگی عضلات را کاهش می دهند.

۲. داروهای هورمونی: برخی از داروهای هورمونی می توانند به قاعدگی و خونریزی غیرطبیعی کمک کنند. گزینه ها شامل قرص های ضد بارداری و دستگاه های هورمونی داخل رحمی یامینرا  (IUD) است.

۳. داروهای غیر هورمونی: داروهایی مانند ترانگزامیک اسید می توانند میزان خونریزی واژینال را کاهش دهند.

۴. آدنومیومکتومی: جراحی برای برداشتن آدنومیوز از عضله رحم. این روش مشابه میومکتومی است که فیبروم های رحمی را از بین می برد.

۵. هیسترکتومی: این جراحی رحم شما را خارج می کند. بعد از هیسترکتومی، سیکل قاعدگی نخواهید داشت یا نمی توانید باردار شوید.

اگر آدنومیوز درمان نشود چه اتفاقی می افتد؟

در صورت عدم درمان، آدنومیوز می تواند منجر به ناباروری یا سقط جنین شود. این به این دلیل است که جنین نمی تواند در دیواره رحم شما لانه گزینی کند. سایر مشکلات ممکن است شامل درد مزمن لگن و شکم باشد.

آدنومیوز چگونه بر بارداری تأثیر می گذارد؟

آدنومیوز زنانی را که حداقل یک فرزند داشته اند را تحت تاثیر قرار می دهد. با این حال، این وضعیت ممکن است باردار شدن برای اولین بار یا داشتن فرزند دیگر را دشوار کند. هنگامی که باردار هستید، خطر ابتلا به موارد زیر افزایش می یابد:

  • سقط جنین
  • زایمان زودرس

سوالات متداول

تفاوت بین آدنومیوز و اندومتریوز چیست؟

آدنومیوز و آندومتریوز اختلالاتی هستند که بافت مشابه پوشش داخلی رحم را درگیر می کنند. هر دو حالت می توانند دردناک باشند. آدنومیوز به احتمال زیاد باعث خونریزی شدید قاعدگی می شود. تفاوت بین این دو بیماری در محل رشد بافت است. آدنومیوز، بافت آندومتر در عضله رحم شما رشد می کند. آندومتریوز، بافت مشابه آندومتر در خارج از رحم در مکان هایی مانند تخمدان ها یا لوله های فالوپ رشد می کند.

آیا آدنومیوز یک بیماری خطرناک است؟

آدنومیوز معمولاً عوارض جدی ایجاد نمی کند. می تواند منجر به مشکل در بارداری یا سقط جنین شود. علائمی که ایجاد می کند می تواند زندگی روزمره شما را مختل کند.

آدنومیوز چه خطراتی دارد؟

آدنومیوز می تواند باعث خونریزی شدید، خونریزی طولانی مدت قاعدگی و درد لگن شود.

کلام آخر

ممکن است ندانید که آدنومیوز دارید. این وضعیت همیشه علائمی ایجاد نمی کند. هنگامی که علائمی مانند پریودهای سنگین، گرفتگی عضلات یا مقاربت دردناک رخ می دهند، می توانند زندگی شما را مختل کنند. با بهترین پزشک متخصص زنان در ساری در مورد راه های کاهش علائم صحبت کنید. دکتر هدی حق نظر می توانند به شما کمک کنند تا با استفاده از برخی داروها این بیماری را کنترل کنید واگر قصد بچه دار شدن ندارید، هیسترکتومی برای برداشتن رحم می تواند این بیماری را درمان کند. در بیشتر موارد علائم بعد از یائسگی از بین می رود.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

4 فکر در مورد “ از علائم تا درمان آدنومیوز

  1. مرسانا گفت:

    آیا آدنومیوز می تواند سرطانی شود؟

    1. دکتر هدی حق نظر گفت:

      خیر اما ممکنه بصورت همزمان دیده شود

  2. شیما گفت:

    سلام
    برداشتن فیبروم رحم میتونه باعث ایجاد آدنومیوز بشه؟

    1. دکتر هدی حق نظر گفت:

      خیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + 3 =