عمل برداشتن رحم یا هیسترکتومی

عمل برداشتن رحم یا هیسترکتومی یک جراحی است که در آن رحم برداشته می شود. پس از انجام این جراحی، نمی توانید دیگر باردار و پریود شوید. این جراحی می تواند به دلیل مختلفی و به عنوان آخرین راه درمانی انجام شود. دلایل انجام آن خونریزی غیر طبیعی، افتادگی رحم، فیبروم و سرطان است. بهبودی بعد از این جراحی چهار تا شش هفته بسته به نوع جراحی طول می کشد. امروز با ما همراه باشید تا در مورد جراحی هیسترکتومی و دلایل انجام آن با شما صحبت کنیم.

جراحی هیسترکتومی یا برداشتن رحم چیست؟

هیسترکتومی یک جراحی زنان است که برای درمان چندین عارضه سلامتی انجام می شود. البته پزشک متخصص زنان سعی می کند این جراحی را در صورت کارآمد نبودن سایر روش های درمانی توصیه کند. در دوران بارداری، جنین در داخل رحم کاشته می شود و رشد می کند. بنابراین، زن پس از انجام هیسترکتومی دیگر نمی تواند باردار شود.

هیسترکتومی جزئی فقط برای برداشتن رحم انجام می شود، در حالی که هیسترکتومی کامل برای برداشتن رحم و دهانه رحم انجام می شود. در برخی موارد، تخمدان ها و لوله های فالوپ نیز در طی جراحی برداشته می شوند. این جراحی به عنوان هیسترکتومی کامل همراه با اوفورکتومی شناخته می شود. اگر هر دو تخمدان برداشته شوند، زن بلافاصله وارد دوران یائسگی می شود و علائم و نشانه های آن را تجربه می کند.

هیسترکتومی رادیکال که به آن هیسترکتومی کامل می گویند، شامل برداشتن رحم همراه با تمام ساختارهای اطراف است. این نوع جراحی اعلب در صورت تشخیص سرطان صورت می گیرد.

چرا جراحی هیسترکتومی انجام می شود؟

هیسترکتومی برای درمان بسیاری از بیماری ها ی زنان انجام می شود. در ادامه به چند مورد آن اشاره می کنیم. مانند:

1. فیبروم ها را می توان با استفاده از هیسترکتومی به طور دائم درمان کرد. فیبروم ها تومورهای غیر سرطانی رحم هستند که در بعضی از موارد باعث خونریزی طولانی مدت واژن، درد شکم و کم خونی می شوند.
  2. اگر خانمی به دلیل عفونت، تغییر سطح هورمونی یا سرطان از خونریزی شدید و نامنظم واژن رنج می برد، می توان هیسترکتومی انجام دهد.
  3. اندومتریوز یک وضعیت پزشکی است که در آن پوشش بافت رحم به نام آندومتر شروع به رشد در خارج از رحم روی تخمدان ها، لوله های فالوپ یا سایر اندام های مجاور می کند. این بیماری با درد شدید واژن و خونریزی شدید همراه است. هیسترکتومی توتال با اوفورکتومی در این مورد برای برداشتن بافت رحم در حال رشد غیرطبیعی انجام می شود.
  4. آدنومیوز وضعیتی است که در آن پوشش بافت رحم در داخل دیواره رحم رشد می کند و باعث ضخیم شدن دیواره و درد شدید لگن و خونریزی واژن می شود. هیسترکتومی در درمان این بیماری مفید است.
  5. به دلیل ضعیف شدن رباط ها و بافت های رحم، گاهی اوقات رحم ممکن است به داخل واژن بیفتد، وضعیتی که به نام افتادگی رحم شناخته می شود. این وضعیت می تواند باعث مشکلات حرکت روده، بی اختیاری ادرار یا فشار شدید لگن شود. هیسترکتومی معمولا برای درمان این بیماری انجام می شود.
  6. هیسترکتومی برای درمان سرطان های زنانه مانند سرطان رحم، تخمدان، دهانه رحم و آندومتر است. بسته به نوع و مرحله سرطان، ممکن است از درمان های دیگری مانند رادیوتراپی و شیمی درمانی نیز استفاده شود.

هیسترکتومی چگونه انجام می شود؟

هیسترکتومی از طریق واژن یا از طریق شکم و یا اغلب با کمک لاپاراسکوپی انجام می شود.

دوران بهبودی بعد از جراحی هیسترکتومی

دوران نقاهت بعد از عمل هیسترکتومی عمدتاً به نوع جراحی انجام شده بستگی دارد. هیسترکتومی شکمی ممکن است نیازمند بستری شدن در بیمارستان به مدت یک تا چند روز باشد خونریزی یا ترشحات واژن را می توان انتظار داشت. یبوست یکی دیگر از علائم رایج است.

هیسترکتومی منجر به ناباروری می شود و از این رو احساس ناتوانی در بچه دار شدن می تواند باعث ناراحتی عاطفی در برخی از زنان شود.

خانمی که هیسترکتومی انجام داده اند، دیگر خونریزی قاعدگی را تجربه نمی کند. اگر تخمدان ها پس از جراحی سالم باشند، ممکن است زن علائم یائسگی دیگری نداشته باشد، زیرا تخمدان ها همچنان در حال ساخت هورمون ها، به ویژه استروژن هستند. اگر جراحی جریان خون تخمدان را مسدود کند، تخمدان ها نمی توانند هورمون آزاد کنند. در این حالت، یک زن می تواند گرگرفتگی و سایر علائم یائسگی را تجربه کند.

کلام آخر

هیسترکتومی می تواند باعث تسکین بسیاری از بیماری های رحم، مانند خونریزی نامنظم یا دوره های قاعدگی دردناک شود. به یاد داشته باشید، با پزشک متخصص زنان در ساری خود در مورد علائم خود صریح و صادقانه صحبت کنید تا آنها بتوانند بهترین درمان را توصیه کنند. اگر قصد انجام جراحی هیسترکتومی را دارید، مطمئن شوید که روش و نحوه بهبود ایمن پس از این جراحی را دنبال می کنید.

5 فکر در مورد “ عمل برداشتن رحم یا هیسترکتومی

1. سپیده گفت:

علت بزرگ شدن شکم بعد از عمل هیسترکتومی چیست؟

اضافه وزن، چاقی یا مشکلات گوارشی ممکنه دیده شود که بهتر است بررسی شود.

2. الهه گفت:

بعد از هیسترکتومی چه تغییراتی ممکن است در بدن ایجاد شود؟

بعد هیسترکتومی توانایی خونریزی و بارداری از بین میرود

3. سارا گفت:

برداشتن رحم چه عوارضی داره؟
    و چه مراقبت هایی برای بعد جراحی لازمه؟