جراحی زیبایی زنان

داروهای بعد از لابیاپلاستی

دارو های بعد از لابیاپلاستی

مصرف داروهای بعد از لابیاپلاستی به منظور جلوگیری از عفونت، جلوگیری از ایجاد بافت اسکار و همچنین افزایش روند بهبودی انجام می شود. بسیاری از داروها به منظور کاهش درد در روزهای اولیه بعد از عمل تجویز می شود. اما چه داروهایی را باید بعد از لابیاپلاستی مصرف کنیم؟ امروز در این مطلب می خواهیم در مورد این موضوع با شما صحبت کنیم.

دلیل استفاده از دارو بعد از لابیاپلاستی چیست؟

به چه علت باید  بعد از لابیاپلاستی دارو استفاده کنیم؟ چرا مصرف منظم داروها و تکمیل دوره ی مصرف آن ها اهمیت زیادی دارد؟ مصرف داروهای تجویز شده سبب بهبودی سریع تر در مدت زمان کوتاه تر می شود. علاوه بر آن استفاده از داروها سبب بهبود سریع جای زخم و جلوگیری از ایجاد بافت اسکار و همچنین پیشگیری از ایجاد عوارض خطرناک مانند عفونت بعد از جراحی لابیاپلاستی می شود. به همین دلایل مصرف داروها تجویزی لازم می باشد و در صورت ایجاد هر گونه علائم مشکوک حتما به پزشک خود مراجعه کنید.

یکی دیگر از دلایل مصرف داروها بعد از لابیاپلاستی این است که داروهای تجویزی توسط دکتر عوارض جانبی و کوتاه مدت جراحی لبیاپلاستی را مانند درد، تورم، کبودی و خارش را به مرور برطرف می کنند.

داروهای بعد از لابیاپلاستی شامل چه مواردی می شود؟

ممکن است متخصص زنان برای هر فرد با توجه به بررسی پرونده پزشکی او دارو های متفاوتی تجویز کند به این منظور حتما به پزشک خودتان مراجعه نمایید. اغلب دارو هایی که برای بهبودی بعد از جراحی لابیاپلاستی تجویز می شود شامل موارد زیر می باشد:

داروهای آنتی بیوتیک

آنتی بیوتیک یکی از داروهای بعد از لابیاپلاستی است که جراح زییایی زنان تجویز می کند، به این دلیل که ناحیه جراحی معمولا مرطوب است و ترشحات واژن زمینه را برای رشد عوامل بیماری زا مانند قارچ ها و باکتری ها فراهم می کند. علاوه بر آن ممکن است استرس و اضطراب خانم ها در دوران بهبودی سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن شود و شرایط برای رشد و تکثیر باکتری ها در این محل فراهم کند. بنابراین مصرف آنتی بیوتیک معمولا بین یک تا دو هفته توصیه می شود.

دارو های آنتی بیوتیک شامل پماد و دارو های خوراکی می باشد. پماد آنتی بیوتیک خاصیت آنتی باکتریال دارد که از رشد باکتری ها در محل جراحی جلوگیری می کند و مانع از عفونت بعد از لابیا پلاستی می شود. این پمادها باید به صورت یک لایه نازک در محل برش ها استفاده گردد.

پمادهای ترمیمی

باتوجه به تکنیک جراحی و پوست هر شخص، پزشک جراح پماد ترمیمی علاوه بر سایر دارو ها برای ترمیم جای زخم تجویز می کند و توصیه میشود و تا زمان ترمیم کامل محل زخم، مصرف گردد. توجه داشته باشید که قبل از مصرف پماد حتما محل زخم را به خوبی شستشو دهید و با حوله ای نرم آن را خشک کنید سپس یک لایه نازک از پماد را بر روی محل زخم  بمالید.

داروهای مسکن برای کاهش درد

با متد خاصی که توسط دکتر هدی حق نظر در جراحی لابیاپلاستی بکار گرفته میشود، شما نه تنها حین عمل بلکه بعد از جراحی هم هیچگونه درد و ناراحتی را حس نخواهید کرد.

همانطور که می دانید بعد از لابیاپلاستی در هفته اول ممکن است درد و تورم داشته باشید و پزشک با توجه به این موضوع داروهای مسکن را نجویز می کند. حتی اگر درد ندارید برای کاهش التهاب و ورم باید داروهای مسکن را مصرف کنید، تا بهبودی سریعتر صورت بگیرد.

اغلب جهت کاهش التهاب، درد و تورم داروهای غیر استروئیدی تجویز میشود. این مسکن ها در بازه زمانی یک هفته تجویز میشوند و خواب اور محسوب نمیشوند. همچنین کرم استروژن یکی دیگر از دارو های بعد از لابیا پلاستی است که برخی از پزشکان برحسب نوع بافت و شرایط بیمار تجویز می کنند این کرم موجب افزایش سرعت ترمیم، بهبود زخم و بافت آسیب دیده جراحی می شود.

داروهای ترمیم زخم و درمان ورم لابیاپلاستی

علاوه بر داروهای مسکن که برای رفع ورم و التهاب تجویز می شود. از دیگر داروها مانند داروهای حاوی زینک، ویتامین c و امگا ۳ می توانید جهت بهبودی سریع تر زخم و ورم استفاده کنید. علاوه بر موارد گفته شده داشتن یک رژیم غذایی سالم و خودداری از مصرف زیاد نمک، خواب کافی و کاهش استرس و اضطراب در التیام و کاهش ورم موثر هستند.

همچنین مصرف کافی آب و سبزیجات برای جلوگیری از یبوست و فشار آوردن به بخیه ها لازم و ضروری است در صورت داشتن یبوست پزشک به شما داروهای ضد یبوست تجویز می کند.

داروهای بعد از لابیاپلاستی

مصرف قرص های ویتامین

برای افزایش سرعت بهبودی کامل بعد از لابیاپلاستی، ویتامین ها نقش بسزایی را ایفا میکنند. ویتامین C  و A جهت ساخت کلاژن، زینک، امگا۳، داشتن یک رژیم غذایی سالم، خواب کافی، رعایت نحوه خوابیدن بعد از لابیاپلاستی و کاهش استرس و اضطراب در التیام و کاهش ورم موثر است.

جلوگیری از یبوست

یکی از مراقبت هایی که بعد از عمل لابیاپلاستی باید به آن توجه کرد جلوگیری از یبوست در دوره نقاهت است زیرا یبوست باعث افزایش فشار به ناحیه واژن شده و به محل جراحی و بخیه آسیب وارد میکند و ممکن است در معرض پارگی قرار گیرد. با مصرف ویتامین سی و مواد غذایی حاوی فیبر و منیزیوم که به دفع کمک میکنند از یبوست جلوگیری کنید. همچنین مصرف کافی آب و سبزیجات برای عدم ایجاد یبوست و فشار به زخم ها ضروری است.

دارو های بعد از لابیاپلاستی - جلوگیری از یبوست
دارو های بعد از لابیاپلاستی – جلوگیری از یبوست

خوراکی ها و دارو های ممنوعه بعد از لابیاپلاستی

• عدم استفاده از موادی که املاح فراوان دارد
  • عدم مصرف غذا های شور
  • عدم مصرف لبنیات ها
  • عدم مصرف فست فود
  • توجه داشته باشید که تا یک هفته بعد از عمل لابیا پلاستی مصرف مواردی که اشاره شده ممنوع است پس از یک الی دو هفته می توانید مصرف نمایید.

ایا استفاده از بتادین بعد از لابیاپلاستی مفید است؟

در گذشته مصرف بتادین یکی از داروهای ضدعفونی محل های جراحی بود و برای لابیاپلاستی نیز استفاده می شده است. اما متاسفانه بتادین دارای موادی است که سبب از بین بردن باکتری های مفید محیط واژن می شود، علاوه بر آن باکتری های مفید ناحیه زخم که برای ترمیم زخم موثر هستند را از بین می برد. به همین دلیل امروزه اغلب پزشکان مصرف این دارو را بعد از لابیاپلاستی تجویز نمی کنند.

استفاده از شوینده بهداشتی واژن

مصرف شوینده مناسب با توجه به نیاز بیمار در خانم هایی که جراحی لابیا پلاستی را انجام دادند حائز اهمیت میباشد. شوینده تجویز شده توسط جراح را تهیه کرده و در روز های بعد از جراحی لابیا پلاستی استفاده نمایید.

پس از هر بار استفاده از ژل شستشو با باد سشوار محل زخم را خشک نمایید تا از رطوبت واژن خودداری شود. توجه داشته باشید که در هر مرحله از بهبودی شما وجود رطوبت باعث افزایش عفونت خواهد شد.

کلام آخر

داروهای بعد از لابیاپلاستی را طبق دستور بهترین جراح لابیاپلاستی در ساری دکتر هدی حق نظر مصرف کنید و دوره ی آن را تکمیل کنید و در صورت ایجاد هر گونه عارضه ای حتما به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین از مصرف هر دارویی به صورت خودسرانه و توصیه ی افراد غیر متخصص در زمینه مصرف دارو اجتناب کنید.

آیا مصرف دارو های بعد از لابیاپلاستی عوارض جانبی دارد؟

هر دارویی می تواند دارای عوارض باشد جهت مصرف داروهای مورد نیاز با پزشک خود مشورت کنید.

چه دارو هایی را باید قبل ازعمل قطع کنیم؟

دارو های ضد انعقاد خون مانند آسپرین و وارفارین.

آیا خانم های باردار می توانند عمل لابیا پلاستی را انجام دهند؟

خیر توصیه میشود عمل لابیاپلاستی را بعد از زایمان انجام شود تا از جراحی ترمیمی جلوگیری شود.

11 فکر در مورد “ داروهای بعد از لابیاپلاستی

1. یگانه عباسی گفت:

کرم استروژن برای همه تجویز میشه یا افراد خاصی باید استفاده کنند

2. شیما گفت:

سلام مصرف این داروها در هنگام شیردهی ضرر داره؟

مصرف داروهای لبیاپلاستی در شیردهی ضرری ندارد

3. کیانا گفت:

تا چه مدت باید این داروها رو بعد از لابیاپلاستی انجام بدیم؟

انتی بیوتیک یک هفته کافی میباشد

4. مهیا گفت:

آیا مصرف بتادین بعد از لابیاپلاستی مفیده؟

خیر

5. elii گفت:

چرا کرم استروژن بعد از لابیاپلاستی تجویز میشود؟

در افرادی که در سنین بالاتر هستند جهت ترمیم بهتر بافت بعد از لابیاپلاستی کرم موضعی استروژن مفید است.

6. کیمیا گفت:

با سلام
    این جراحی برای خانم های باردار خطری ایجاد میکنه؟
    به طور کلی چه عوارضی داره؟
    محدودیت سنی چطور؟

سلام. سن لابیاپلاستی از بعد بلوغ تا ۶۵ سالگی قابل انجام است. انجام آن سه ماه بعد از زایمان و یا قبل بارداری توصیه میشود و اگر با تکنیک صحیح انجام شود، هیچگونه عوارضی ندارد.