جراحی زیبایی زنان, دانستنی های زنان

علت گشاد شدن واژن – ۱۴۰۲

علت گشاد شدن واژن

علت گشاد شدن واژن می توان دلایلی زیادی را در بر بگیرد. همانطور که می دانید ماهیچه های واژن الاستیک هستند، به این معنی که می توانند کشیده شوند و فرم استاندارد خود را بازیابی کنند. با این حال، ماهیچه های واژن ممکن است با افزایش سن و پس از زایمان ضعیف شوند، که می تواند باعث گشاد شدن واژن شود. در این مقاله می خواهیم به علل گشادی واژن و گزینه های درمانی آن بپردازیم.

علت گشاد شدن واژن در زنان و راه های درمان آن

شل شدن و گشاد شدن واژن در بانوان به یک مسئله ناراحت کننده تبدیل شده است که برای بسیاری از خانم ها رخ میدهد. واژن، دارای بافت کشسانی بوده و معمولا بعد از رابطه جنسی به حالت اولیه و عادی خود بازمیگردد. با این حال عواملی مانند افزایش سن، بارداری و زایمان، کاهش هورمون استروژن و سایر عوامل میتوانند تاثیرگذار باشند و منجر به گشاد شدن واژن شوند. در ادامه این مقاله با سایر عوامل و چگونگی عملکرد آنها آشنا خواهیم شد.

گشاد شدن واژن چیست؟

تجربه شل شدن یا گشادی واژن در زنان، مسئله ای شایع و قابل بررسی است این عارضه می‌تواند در انواع مختلف واژن رخ دهد و در برخی موارد، بر کیفیت رابطه جنسی نیز تاثیر بگذارد. همانطور که اشاره کردیم، عضلات و بافت ناحیه واژن تا حدی قابلیت ارتجاعی دارند و می‌توانند پس از کشش، به حالت اولیه خود بازگردند اما گاهی اوقات به دلیل برخی عوامل این بازگشت بطور کامل انجام نمیشود و واژن در حالت گشاد باقی میماند. برخی از عوامل تاثیر گذار عبارتند از:

زایمان طبیعی

در حین زایمان طبیعی عضلات واژن و کف لگن برای عبور نوزاد از کانال کشیده میشود. تحقیقات نشان داده این کشیدگی میتواند تا سه برابر حالت عادی باشد. در برخی بانوان این کشش بطور کامل به حالت اولیه باز نمیگردد و ممکن است منجر به شل شدگی و گشاد شدن واژن شود. میزان شل شدگی به عوامل مختلفی مانند اندازه نوزاد، تعداد زایمان و اضافه وزن و سن مادر بستگی دارد. بطور کلی زایمان طبیعی در برخی بانوان میتواند منجر به شل شدگی و گشاد شدن واژن شود اما در همه بانوان رخ نمیدهد و به عوامل مختلفی بستگی دارد.

افزایش سن و یائسگی

با افزایش سن، عضلات و پوست بدن بطور طبیعی شل و ضعیف شده که این امر شامل عضلات واژن هم میشود. همچنین پس از یائسگی، سطح هورمون استروژن کاهش میابد که میتواند منجر به خشکی و شل شدگی واژن شود.

رابطه جنسی

برخلاف تصور رایج رابطه جنسی مکرر به خودی خود منجر به گشادی واژن نمیشود. درواقع واژن با داشتن قابلیت ارتجاعی خود در هنگام تحریک جنسی شل شده و پس از آن به حالت اولیه خود باز میگردد و تعداد دفعات رابطه جنسی نقشی را ایفا نمیکند. نکته حائزاهمیت این است که رابطه جنسی بدون آمادگی ذهنی، عاطفی و دخول اجباری میتواند باعث آسیب و شوک شود و عضلات واژن سفت شود. در صورت مشاهده علائمی همچون شل شدگی یا خشکی بیش از حد واژن که کیفیت زندگی شما را تحت تاثیر قرار داده است با پزشک خود مشورت کنید.

سطح هورمون استروژن

با افزایش سن، سطح هورمون استروژن در بانوان بطور طبیعی کاهش میابد. این امر بر سفتی و قابلیت ارتجاعی واژن تاثیرگذار است و به مرور میتواند باعث گشاد شدن واژن شود. همچنین مصرف برخی دارو ها در گشاد شدن واژن  تاثیر بسزایی دارند.

انجام ورزش های سنگین

انجام برخی حرکات سنگین هنگام ورزش در صورت عدم رعایت تکنیک صحیح، میتواند به عضلات کف لگن فشار وارد کند و منجر به گشاد شدن واژن شود.

ژنتیک

برخی بانوان به دلایل ژنتیکی و ضعف عضلات ناحیه واژن در مقایسه با سایر بانوان بیشتر در معرض گشاد شدن واژن قرار دارند.

علاوه بر عوامل نام برده برخی شرایط و بیماری پزشکی خاص میتوانند بر شل شدگی نقش داشته باشند. تشخیص و درمان زودهنگام هرگونه بیماری میتواند در حفظ سلامت واژن و کیفیت زندگی شما کمک شایانی کند.

علائم شل شدگی و گشاد شدن واژن

  • بی اختیاری ادراری و تکرر ادرار
  • عفونت مجاری ادراری
  • درد در ناحیه لگن
  • خونریزی بعد از رابطه جنسی
  • رابطه جنسی دردناک
  • ترشحات غیرطبیعی واژن
  • عفونت های مکرر واژن
  • احساس سوزش و خارش در واژن
  • خروج باد از واژن
  • احساس نارضایتی در کیفیت رابطه جنسی

درمان شل شدگی و گشاد شدن واژن

عضلات کف لگن با حمایت از کف لگن، رحم، مثانه و راست روده از ناحیه واژن محافظت میکنند. عضلات کف لگن را میتوان با تکرار تمرینات خاص تقویت کرد. همچنین ورزش های منظم میتوانند سلامت واژن را افزایش دهند و حتی لابیا هارا سفت کنند.

اکثر افرادی که میخواهند ماهیچه کف لگن خود را تقویت کنند، تمرین کگل را انجام میدهند. این تمرین را باید سه بار در روز و هربار ۵ مرتبه تکرار کنید.

 توجه داشته باشید که درجات خفیف گشادی واژن با تمرینات ورزشی قابل درمان میباشد. در غیر این صورت پزشک گزینه های درمانی دیگر را به شما توصیه میکند مانند:

  • جراحی واژینوپلاستی
  • جراحی پرینورافی
  • تنگ کردن واژن با لیزر آراف
  • تنگ کردن واژن با کربوکسی تراپی
  • تزریق چربی
  • پلاسما درمانی
درمان گشاد شدن واژن

عوارض گشاد شدن واژن

از میان شایع ترین عوارض مربوط به گشادی واژن که عواقب نامطلوبی با خود بهمراه می آورد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از میان شایع ترین عوارض مربوط به گشادی واژن که عواقب نامطلوبی با خود بهمراه می آورد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
  • نارضایتی در رابطه جنسی و مقاربت به دلیل کاهش لذت جنسی و ایجاد اختلال در ارگاسم که این امر بر عدم کیفیت رابطه زناشویی  نیز تاثیرگذار است
  • بی اختیاری ادرارهنگام عطسه و سرفه کردن و یا تکرر ادرارکه عموما بانوانی که یائسه شدند از این عارضه رنج میبرند
  • درد در ناحیه لگن و احساس فشار در این ناحیه
  • خروج بیش از حد و غیر طبیعی ترشحات واژن که گاهی با بوی نامطبوع همراه است
  • خروج هوا از واژن یا صدای واژن که به دلیل شل شدن ماهیچه های واژن میباشد
  • ابتلا به عفونت مکرر واژن

هزینه تنگ کردن واژن چقدر است؟

هزینه تنگ کردن واژن با توجه به عواملی مانند ترجیح شخص، تشخیص پزشک در انتخاب روش درمان و میزان شلی و گشادی واژن متفاوت است.

دکتر هدی حق نظر، جراح و متخصص زنان، زایمان و زیبایی با بکارگیری جدید ترین و پیشرفته ترین متد های روز جهت شاداب سازی ناحیه تناسلی به شما در ارتقای کیفیت زندگی تان کمک میکند.

انتخاب روش مناسب برای درمان شل شدن واژن

انتخاب روش مناسب برای درمان شل و گشاد شدن واژن به عوامل مختلفی مانند شدت عارضه، سن، تعداد بارداری و نوع زایمان، ترجیح فرد و تشخیص پزشک بستگی دارد. برای انتخاب بهترین روش، با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

کلام آخر

با گذشت زمان، بدن شما دستخوش تغییرات زیادی می شود که بر ظاهر و احساس واژن و لابیای شما تأثیر می گذارد. حتی اگر تمرینات کگل به درمان گشاد شدن واژن کمک کند، اما به برطرف کردن گشادی واژن در درجات متوسط تا شدید کمکی نمی کند. اینجاست که می توانید از روش های جوانسازی واژن برای سفت کردن آن استفاده کنید. با این حال، بهتر است به بهترین دکتر متخصص زنان در ساری مراجعه کنید تا بهترین گزینه درمانی را برای برطرف کردن گشادی واژن به شما توصیه کند.

آیا زایمان سزارین باعث گشادی واژن میشود؟

بله. تنگ بودن واژن به قدرت عضلات کف لگن بستگی داشته و طی ۹ ماه بارداری در اثر فشار وزن جنین احتمال کشیدگی و ضعف این عضله وجود دارد.

آیا چاقی و لاغری باعث گشاد شدن واژن میشود؟

افزایش و کاهش وزن مداوم میتواند به عضلات واژن فشار وارد کرده و در نتیجه باعث از بین رفتن خاصیت کشسانی و شل شدن واژن شود.

آیا تنگ کردن واژن عوارض دارد؟

به طور کلی، عمل تنگ کردن واژن جزو عمل‌های کم‌خطر محسوب می‌شود. با این حال، میزان عوارض آن به نوع روش مورد استفاده برای رفع گشادی بستگی دارد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

7 فکر در مورد “ علت گشاد شدن واژن – ۱۴۰۲

  1. سحر گفت:

    سلام از کجا بفهمیم واژن در حال گشاد شدنه؟

    1. دکتر هدی حق نظر گفت:

      از طریق معاینه توسط جراح میتوانید متوجه شوید

  2. مهیا گفت:

    سلام آیا افتادگی مثانه باعث گشادی واژن میشود؟

    1. دکتر هدی حق نظر گفت:

      افتادگی مثانه باعث گشادی واژن نمیشود اما گشاد شدن واژن به دلیل افزایش سن، زایمان طبیعی و هرگونه عاملی که باعث ضعف عضلات کف لگن شود، میتواند باعث ایجاد افتادگی مثانه شود.

  3. Hani گفت:

    سپاسگزارم از بابت نوشته های سودمندتان

  4. ziba گفت:

    سلام. امکان پیشگیری از گشادی واژن در اثر زایمان طبیعی وجود داره؟
    تغییرات هورمونی تاثیری روی بافت های واژن دارن؟

    1. دکتر هدی حق نظر گفت:

      سلام بله. با انجام تمرینات کگل و اراف هیگز از گشادی واژن جلوگیری میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 1 =