زایمان

عوارض بعد از زایمان

عوارض بعد از زایمان ممکن است برای هر خانمی که زایمان طبیعی یا سزارین انجام داده است، رخ دهد. زایمان یک فرآیند چالش برانگیز است، و تغییرات شدیدی در بدن شما رخ می دهد، هم از نظر فیزیکی و هم از نظر احساسی. شما باید در طول دوره نقاهت پس از زایمان خود بسیار محتاط باشید زیرا بدن شما در حال بهبودی از روند زایمان است. در طول این مدت، ممکن است عوارض کمی را نیز تجربه کنید. در حالی که برخی از این موارد طبیعی هستند، برخی دیگر ممکن است به مراقبت پزشکی نیاز داشته باشند. در اینجا همه چیزهایی است که باید در مورد عوارض شایع پس از زایمان بدانید را بیان خواهیم کرد.

عوارض شایع پس از زایمان چیست؟

مهم است که بعد از زایمان از بدن خود مراقبت بیشتری کنید، به خصوص اگر با هر یک از عوارض شایع پس از زایمان روبرو هستید. بهتر است عوارض پس از زایمان را بدانید تا در صورت مشاهده و برطرف نشدن آن ها به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

۱-خونریزی پس از زایمان

خونریزی حین و بعد از زایمان یک اتفاق رایج است. با این حال، اگر خونریزی بیش از حد یا شدید وجود داشته باشد، می تواند باعث نگرانی شود. یکی از شایع ترین عوارض پس از زایمان، خونریزی پس از زایمان است. پس از زایمان جفت، اگر رحم به درستی منقبض نشود یا پارگی در رحم یا واژن وجود داشته باشد، می تواند منجر به خونریزی پس از زایمان شود. پزشک شما احتمالاً معاینه لگنی را برای تعیین علت خونریزی و همچنین آزمایش خون شما برای عفونت و کم خونی انجام می دهد.

در برخی موارد، خونریزی پس از زایمان نیز ممکن است چند هفته پس از زایمان شروع شود. این به این دلیل اتفاق می افتد که ممکن است قطعه ای از جفت در رحم باقی مانده باشد. در این مورد، پزشک ممکن است جراحی را برای برداشتن بافت پیشنهاد کند. اگر بعد از زایمان متوجه خونریزی شدید شدید، بهتر است زودتر به پزشک خود مراجعه کنید.

۲-عفونت های پس از زایمان

عفونت رحم و عفونت برش سزارین از جمله عوارض شایع پس از زایمان است که بسیاری از زنان آن را تجربه می کنند. عفونت رحم ممکن است زمانی رخ دهد که عفونت کیسه آمنیوتیک در حین زایمان وجود داشته باشد. علائمی مانند افزایش غیرطبیعی گلبول های سفید خون، ضربان قلب سریع، تب بالا، رحم متورم یا حساس، و ترشحات بدبو معمولاً نشان دهنده عفونت رحم است. پزشک احتمالاً آنتی بیوتیک های داخل وریدی را برای کنترل گسترش عفونت و جلوگیری از عوارض بیشتر تجویز می کند.

برخی از زنان نیز ممکن است دچار عفونت کلیه شوند که ممکن است منجر به نیاز دائمی به ادرار کردن، کمردرد یا مشکل در ادرار شود. اگر زایمان سزارین انجام داده اید، ممکن است در محل برش نیز دچار عفونت شوید. هر گونه تب غیرقابل توضیحی را که در چند هفته اولیه پس از زایمان ایجاد می شود، حتماً به پزشک خود گزارش دهید.

۳-بی اختیاری ادرار و یبوست

ماهیچه هایی که برای جلوگیری از دفع غیر ارادی ادرار استفاده می شوند، همان ماهیچه هایی هستند که در فشار دادن نوزاد از طریق دهانه رحم نقش دارند. به طور طبیعی، این عضلات لگن ممکن است پس از تولد درد داشته باشند و در نتیجه ممکن است بی اختیاری ادرار را تجربه کنید. ممکن است کنترل ادرار از نشت به بیرون مشکل شود. شما می توانید این را به خصوص در هنگام فعالیت هایی مانند خندیدن، زور زدن، یا سرفه تجربه کنید. با گذشت زمان، توان عضلانی شما احتمالا به حالت عادی باز می گردد و این بی اختیاری را متوقف می کند. همچنین می توانید برای تسریع روند تمرینات کگل انجام دهید.

در برخی موارد، ممکن است بی اختیاری مدفوع را نیز تجربه کنید. اما چیزی برای نگرانی وجود ندارد، زیرا این نیز احتمالاً با گذشت زمان بهبود می یابد. به غیر از بی اختیاری، ممکن است یبوست پس از زایمان را نیز تجربه کنید. ممکن است از چند هفته آخر بارداری خود یبوست را تجربه کنید و ممکن است تا چند هفته بعد از زایمان نیز طولانی شود. تغییر در رژیم غذایی، هیدراته نگه داشتن خود و تمرکز بر تمرینات بدنی سبک می تواند به مقابله با این شرایط کمک کند.

۴-درد و حساسیت سینه

گرفتگی سینه، گرفتگی مجاری شیر و ورم پستان برخی از عوارض شایع پس از زایمان هستند که بسیاری از زنان ممکن است آن را تجربه کنند. هنگامی که شیر شما پس از زایمان وارد می شود، سینه های شما احتمالاً بزرگ، سفت و دردناک می شوند. با این حال، هنگامی که یک الگوی شیردهی ایجاد کردید، احتمالاً این گرفتگی کاهش می یابد. اگر شیر نمی دهید، ممکن است مجبور شوید از داروهای مسکن بدون نسخه استفاده کنید.

برخی از زنان نیز ممکن است ورم پستان یا عفونت سینه را تجربه کنند. ممکن است متوجه یک ناحیه حساس و قرمز روی سینه شوید که ممکن است با سردرد، خستگی و حالت تهوع همراه باشد. حتما به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

۵-درد و ترشحات واژن

در چند هفته اول پس از زایمان، احتمالاً متوجه ترشحات خونی از واژن خود خواهید شد. این ترشح که به نام لوچیا شناخته می شود عمدتاً از خون و بقایای جفت تشکیل شده است. در ابتدا، ترشح به رنگ قرمز تیره خواهد بود و می تواند شامل لخته های خون باشد. در طول چند هفته بعدی، جریان و همچنین رنگ، در نهایت روشن تر خواهد شد. از قرمز، به تدریج صورتی، سپس سفید یا زرد می شود قبل از اینکه به طور کامل متوقف شود. اگر زایمان واژینال داشته اید، ممکن است در طول روند بهبودی درد واژن را نیز تجربه کنید.

۶-افسردگی پس از زایمان

یکی از دیگر عوارض شایع پس از زایمان افسردگی پس از زایمان است. زنان پس از زایمان می توانند طوفانی از احساسات را تجربه کنند. این می تواند از احساس پستی و اضطراب تا احساس عصبانیت متغیر باشد. ممکن است فقط چند هفته پس از زایمان این بدخلقی را تجربه می‌کنید. با این حال، اگر این افکار افسردگی برای مدت طولانی تری ادامه داشته باشند، ممکن است افسردگی پس از زایمان را تجربه کنید و باید به پزشک مراجعه کنید.

تغییرات در سطوح هورمونی همراه با مسئولیت مراقبت از نوزاد می تواند منجر به افسردگی شود.

۷-ناراحتی در حین رابطه جنسی

پس از زایمان، زمانی که احساس راحتی کردید، می توانید فعالیت جنسی خود را از سر بگیرید. صرف نظر از زایمانی که داشته اید، پزشک احتمالاً به شما توصیه می کند که حدود ۴ تا ۶ هفته صبر کنید تا بدن شما از این روند بهبود یابد.

ممکن است هنگام مقاربت احساس ناراحتی کنید یا حتی ممکن است چند ماه پس از زایمان درد داشته باشید. اگر شیر می دهید، ممکن است واژن شما در طول دوره پس از زایمان به طور غیرعادی خشک شود. این به این دلیل است که شیردهی سطح استروژن را در بدن شما کاهش می دهد و می تواند بر میل جنسی شما نیز تأثیر بگذارد.

۸-سایر مسائل

به غیر از این عوارض رایج پس از زایمان، برخی از زنان ممکن است با مشکلات دیگری نیز مواجه شوند. از جمله این علائم می توان به ترک های پوستی، ریزش مو و کم خوابی اشاره کرد.

درد پرینه یا درد اپیزیوتومی نیز چیزی است که زنان ممکن است پس از زایمان تجربه کنند. پرینه ناحیه ای از پوست و ماهیچه است که بین دهانه واژن و مقعد قرار دارد. در طول دوره نقاهت، ممکن است درد و حساسیت شدیدی را در آن ناحیه تجربه کنید. درمان با کیسه یخ و حمام آب گرم می تواند به تسکین درد پرینه کمک کند. اگر آن ناحیه دچار خارش یا تورم شد به پزشک خود مراجعه کنید.

نتیجه

زایمان خیلی ساده نیست. در کنار تغییرات بدنی، تعدادی از تغییرات عاطفی و ذهنی وجود دارد که زنان پس از زایمان می توانند آن ها را تجربه کنند. به همین دلیل مهم است که از سلامت خود نه تنها در مرحله بارداری بلکه در دوران پس از زایمان نیز مراقبت کنید. این عوارض رایج پس از زایمان می تواند بخشی از روند بهبودی شما باشد. اما در صورت مشاهده هرگونه تغییر ناگهانی یا احساس درد با هر یک از این عوارض، حتما با پزشک متخصص زنان در ساری مراجعه کنید.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

8 فکر در مورد “ عوارض بعد از زایمان

  1. yegane گفت:

    زایمان طبیعی عوارض بیشتری دارد یا زایمان سزارین

    1. دکتر هدی حق نظر گفت:

      معمولا سزارین

  2. Mahla گفت:

    لکه‌های پوستی که بعداز زایمان ایجاد میشه قابل بهبود هست یا نه؟

    1. دکتر هدی حق نظر گفت:

      اکثرا رفع میشوند.

  3. Tina گفت:

    چه مکمل هایی بعد از زایمان طبیعی می‌توان مصرف کرد؟

    1. دکتر هدی حق نظر گفت:

      بعد از زایمان باید مکمل های بارداری تا شش ماه ادامه یابد

  4. Eli گفت:

    علت درد جای بخیه بعد از زایمان طبیعی چیه؟

    1. دکتر هدی حق نظر گفت:

      گاهی اوقات به دلیل نوع برش مدیولترال میبشد و گاهی نوع جنس عضلات فرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + چهارده =