دانستنی های زنان

درمان کیست سینه در زنان

کیست های سینه کیسه های پر از مایع درون سینه ای هستند، که معمولا غیر سرطانی (خوش خیم) می باشند. ممکن است یک یا چند کیست سینه در یک یا هر دو سینه داشته باشید. اگرچه کیست سینه در زنان در هر سنی ممکن است دیده شود، اما در زنان قبل از یائسگی، معمولاً زیر ۵۰ سال، و بیشتر بین ۳۰ تا ۵۰ سال رایج تر است. امروز می‌خواهیم در مورد درمان کیست سینه در زنان و علل ایجاد آن صحبت کنیم

کیست سینه در زنان چیست؟

‎کیست سینه یک کیسه غیر سرطانی (خوش خیم) پر از مایع در پستان است. برخی از کیست‌ها برای احساس کردن خیلی کوچک هستند، در حالی که برخی دیگر بزرگ می‌شوند،  به اندازه‌ای که باعث ناراحتی شما می شود. خوشه های کیست می توانند در یک سینه یا هر دو تشکیل شوند.

‎کیست سینه اغلب شبیه انگور یا بادکنک پر از آب است، اما گاهی اوقات کیست سینه سفت می شود. آن ها معمولا نیازی به درمان ندارد مگر اینکه بزرگ و دردناک یا ناراحت کننده شوند. در این صورت، تخلیه مایع از کیست سینه می تواند علائم را کاهش و درد را تسکین دهد.

‎کیست‌ها در زنان در هر سنی دیده می‌شوند. اما گاهی در زنان یائسه‌ای که هورمون‌ درمانی می‌کنند نیز اتفاق می افتد.

‎علائم کیست پستان در زنان چیست؟

‎کیست سینه ممکن است در یک یا هر دو سینه مشاهده شوند. نشانه های کیست پستان عبارتند از:

  • ‎یک توده صاف گرد یا بیضی شکل، که به راحتی جابه جا می شوند. اگر لبه های صافی داشته باشند معمولاً، اگرچه نه همیشه، نشان دهنده خوش خیم بودن آن است.
  • ‎ترشحات نوک پستان که امکان دارد شفاف، زرد، بی رنگ یا قهوه ای تیره باشد.
  • ‎در ناحیه توده سینه ایجاد درد یا حساسیت سینه
  • ‎افزایش اندازه توده سینه و حساسیت سینه درست قبل از شروع قاعدگی
  • ‎کاهش اندازه سینه و رفع سایر علائم مانند درد بعد از پریود

‎کیست سینه احتمال خطر ایجاد سرطان سینه را افزایش نمی دهد. ولی داشتن کیست ممکن است پیدا کردن توده های جدید پستان که ممکن است سرطانی باشد و یا سایر تغییراتی که ممکن است نیاز به ارزیابی توسط پزشک متخصص زنان داشته باشد را دشوارتر می کند. سینه‌های شما ممکن است در هنگام پریودی احساس درد داشته باشند، بنابراین مهم است که با احساس درد سینه‌های خود در طول چرخه قاعدگی آشنا باشید تا از تغییر ات فورا مطلع شوید.

علت ایجاد کیست های سینه در زنان چیست؟

‎علت دقیق کیست سینه هنوز ناشناخته است. اما نوسانات هورمونی ممکن است باعث ایجاد آن ها شود. این کیست ها در زنان پس از یائسگی، زمانی که سطح استروژن کاهش می‌یابد، کمتر ایجاد می‌شوند.

‎پستان از لوبول ها (غدد تولید کننده شیر) و مجاری (لوله هایی که شیر را به نوک پستان هدایت می کنند) تشکیل شده است. غدد شیر توسط بافت پشتیبان فیبری و چربی احاطه شده اند، که به بافت سینه معروف هستند، و به سینه ها اندازه و شکل می دهد. گاهی اوقات، غدد شیر می توانند با مایع پر شوند. این ها کیست سینه هستند.

‎کیست پستان چگونه تشخیص داده می شود؟

‎پزشکان اغلب در طول ماموگرافی های معمولی که سرطان سینه را غربالگری می کنند، کیست های سینه را پیدا می کنند. اما ممکن است به تنهایی یک کیست سینه بزرگ را نیز کشف کنید.

‎در طول یک معاینه بالینی، پزشک متخصص زنان ممکن است بگوید که آیا این توده مانند یک کیست است یا خیر. ممکن است نیاز به ماموگرافی یا سونوگرافی داشته باشید، احتمالا آسپیراسیون با سوزن ظریف یا بیوپسی پستان نیز توصیه می شود، تا ببیند توده جامد یا پر از مایع است.

‎آسپیراسیون کیست پستان چگونه انجام می شود؟

‎در طول بیوپسی سوزنی (که آسپیراسیون نیز نامیده می شود)، پزشک متخصص زنان یک سوزن توخالی را وارد کیست می کند. کیست زمانی فرو می ریزد که سوزن مایع را از آن خارج کند. ممکن است بعد از آن مقداری کبودی و حساسیت جزیی داشته باشید. اگر مایع خونی به نظر برسد یا توده پستان از بین نرود، پزشک شما ممکن است نمونه‌ای از مایع را برای آزمایش به آزمایشگاه بفرستد.

‎درمان کیست پستان

‎برای کیست های ساده پستان آن هایی که پر از مایع هستند و هیچ علامتی و دردی را ایجاد نمی کنند و در سونوگرافی سینه یا پس از آسپیراسیون با سوزن ظریف همانطور که در بالا ذکر شده، تایید شده اند که سرطانی نیستند، هیچ درمانی لازم نیست و حتی بعضی از آن ها خود به خود ناپدید می شوند. اما اگر کیست باقی ماند، و سفت‌ بود، یا متوجه تغییرات پوستی روی پوست روی کیست شدید، به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

‎آسپیراسیون با سوزن ظریف

‎در صورتی که در طول این روش تمام مایع از کیست خارج شود و سپس توده سینه ناپدید و علائم برطرف شد، نیاز به درمان نیست. ممکن است از آسپیراسیون با سوزن ظریف برای تشخیص و درمان کیست سینه استفاده شود.

‎با این حال، برای برخی از کیست‌های سینه، ممکن است نیاز به تخلیه بیش از یک بار داشته باشند. زیرا کیست های عود کننده شایع هستند. اگر کیست سینه طی دو تا سه سیکل قاعدگی ادامه پیدا کرد و بزرگتر شد، برای ارزیابی بیشتر به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید

‎عمل جراحی کیست سینه

‎جراحی برای برداشتن کیست سینه فقط در شرایط ضروری لازم است. اگر کیست سینه ناراحت کننده ماه به ماه عود کند یا اگر کیست سینه حاوی مایع خونی باشد یا علائم نگران کننده دیگری مانند سرطان را نشان دهد، ممکن است عمل جراحی در نظر گرفته شود.

بیشتر بخوانید: لابیاپلاستی

‎تفاوت کیست سینه و سرطان سینه چیست؟

‎همانطور که در بالا بیان شد، کیست سینه حاوی مایع است و در طول چرخه قاعدگی تغییر می کند و معمولا در این دوران نیز در ناحیه سینه احساس درد می کنید و معمولا بعد از یائسگی ممکن است کوچک یا محو شوند. ولی تومور اینطور نیست و به چرخه قاعدگی وابسته نیست و معمولا شما دردی احساس نمی کنید و تومورهای سینه سفت هستند و به راحتی کیست های سینه جابه جا نمی شوند.

کلام آخر

‎خبر خوب این است که این کیست ها تقریبا همیشه بی خطر هستند. اگرچه کیست ها رایج هستند، اما همیشه برای بررسی هر توده یا برآمدگی جدیدی که در سینه شما پیدا می شود، به پزشک متخصص زنان در ساری مراجعه کنید.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

4 فکر در مورد “ درمان کیست سینه در زنان

  1. فاطمه زهرا گفت:

    چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

    1. دکتر هدی حق نظر گفت:

      درصورت مشاهده هرگونه علائمی مانند لمس توده، درد تیرکشنده، فرورفتگی نوک سینه، خونریزی، زخم یا سابقه خانوادگی به پزشک مراجعه کنید همچنین از ۲۰ سالگی معاینه پستان را شروع کنید.

  2. mahnaz گفت:

    سلام
    کیست سینه در بارداری خطری ایجاد میکنه؟
    اندازه کیست تغییری میکنه؟

    1. دکتر هدی حق نظر گفت:

      بسته به نوع کیست دارد. کیست های خوش خیم خطری ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *