دانستنی های زنان

علت ایجاد کیست بارتولن

کیست بارتولن در اثر انسداد غده بارتولن در واژن ایجاد می شود، که این مسدود شدن غده سبب ایجاد درد در هنگام نشستن، راه رفتن یا رابطه جنسی می شود. ممکن است کیست بارتولن یه مرور زمان خود به خود برطرف شود ولی اگر عفونی شود نیاز به درمان دارد. امروز می خواهیم در این مطلب به علت ایجاد کیست بارتولن و پاسخ سوالات شما در مورد این کیست واژن بپردازیم.

کیست بارتولن چیست؟

اگر مجاری غدد در ورودی واژن مسدود شود، کیست بارتولن می تواند ایجاد شود. غدد بارتولن در هر طرف دهانه واژن قرار دارند و مایعی را تولید می کنند که به روان شدن واژن کمک می کند. گاهی اوقات غدد مسدود می شوند و مایع تجمع می یابد و باعث ایجاد کیست می شود. اگر مایع عفونی شود، چرک ایجاد می کند و به آبسه بارتولن تبدیل می شود.

کیست یا آبسه معمولا در یک طرف دهانه واژن ایجاد می شود. کیست یا آبسه بارتولن شایع است. درمان کیست بارتولن به اندازه کیست، میزان درد کیست و اینکه آیا کیست عفونی شده است، نیز بستگی دارد.

علائم کیست بارتولن

اگر کیست بارتولن کوچک و غیر عفونی دارید، ممکن است متوجه آن نشوید. اگر کیست رشد کند، ممکن است توده ای را در نزدیکی دهانه واژن خود احساس کنید. اگرچه کیست معمولاً بدون درد است، اما می تواند حساس باشد.

همانطور که گفته شده، شما می توانید کیست بارتولن داشته باشید و متوجه آن نشوید. اگر کیست رشد کند یا عفونی شود، علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • یک توده حساس یا دردناک در نزدیکی ورودی واژن
  • اجساس درد در نزدیکی ورودی واژن
  • درد در هنگام مقاربت
  • ناراحتی هنگام راه رفتن یا نشستن
  • تب (در صورت وجود آبسه)

کیست بارتولن چه شکلی است؟

این کیست ها برجستگی‌های گرد زیر پوست روی لب‌های واژن (لابیا) ایجاد می شوند، که معمولا بدون درد هستند، ولی زمانی که عفونی و یا بزرگ شوند، متورم، قرمز و حساس می شوند. کیست بارتولن می تواند به اندازه یک نخود کوچک یا به بزرگی یک توپ گلف رشد نماید. این کیست ممکن است سبب شود یک طرف لابیای شما بزرگتر و یا کج به نظر برسد.

چه زمانی برای کیست بارتولن باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر یک توده دردناک در نزدیکی دهانه واژن خود دارید، که پس از دو یا سه روز خود مراقبتی بهبود نمی یابد و یا اگر درد شدید است. به عنوان مثال، خیساندن ناحیه در آب گرم به پزشک متخصص زنان در ساری مراجعه کنید.

همچنین اگر توده جدیدی در نزدیکی دهانه واژن خود پیدا کردید و سن شما بالای ۴۰ سال است، فوراً به پزشک خود مراجعه کنید. اگرچه نادر است، چنین توده ای ممکن است نشانه مشکل جدی تری مانند سرطان باشد.

علت ایجاد کیست بارتولن چیست؟

کیست های غده بارتولن معمولاً به دلیل انسداد ناحیه مجرای غده بارتولن ایجاد می شوند. انسداد در مسیر تخلیه غده منجر به تجمع مایع ترشح شده می شود که به مرور زمان جمع می شود و در نتیجه باعث کیست می شود. علت دقیق انسداد ممکن است همیشه مشخص نباشد،برخی از علل ایجاد این نوع کیست ها عبارتند از:

  1. تحریک، آسیب یا رشد اضافی پوست در ناحیه فرج واژن.
  2. ابتلا به عفونت های مقاربتی مانند کلامیدیا، سوزاک یا و…
  3. عفونت های باکتریایی مانند اشریشیا کلی

سوالات در مورد کیست بارتولن

آیا می توان از ایجاد کیست بارتولن جلوگیری کرد؟

راه قطعی برای پیشگیری از کیست بارتولن وجود ندارد. با این حال، اقدامات جنسی ایمن تر،  به ویژه استفاده از کاندوم و رعایت بهداشت آن ناحیه ممکن است به جلوگیری از عفونت کیست و تشکیل آبسه کمک کند.

آیا کیست بارتولن می تواند مدام عود کند؟

بله، برخی از زنان هستند که دچار کیست بارتولن مکرر می شوند . درمان کیست های غده بارتولن نسبتا آسان است، اما ممکن است شما به درمان بیشتری برای کیست های عود کننده نیاز داشته باشد.

آیا اندومتریوز باعث ایجاد کیست بارتولن می شود؟

کیست بارتولن ناشی از آندومتریوز نیست. اگر در مورد عوارض جانبی اندومتریوز نگرانی دارید، با پزشک خود صحبت کنید. علت کیست بارتولن می تواند عفونت های باکتریایی، عفونت های مقاربتی یا آسیب به ناحیه واژن باشد.

آیا کیست بارتولن یک بیماری مقاربتی است؟

کیست بارتولن یک عفونت مقاربتی (STIs) نیست. یکی از علل کیست بارتولن، بیماری های مقاربتی است، اما خود کیست یک بیماری مقاربتی محسوب نمی شود.

آیا کیست بارتولن خود به خود از بین می رود؟

 اکثر پزشکان دوش  واژینال با آبگرم را برای مدیریت علائم توصیه می کنند. اگر کیست به خودی خود تخلیه یا ترکید، مشکلی ندارد. محل را تمیز و خشک نگه دارید تا گسترش عفونت به حداقل برسد. کیست بارتولن را خودتان فشار ندهید یا تخلیه نکنید زیرا ممکن است باعث عفونت شود. اگر کیست دردناک، عفونی یا بدون علائم بهبود چندین هفته طول کشید، باید حتما به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

وقتی کیست بارتولن می ترکد، چه چیزی از آن خارج می شود؟

کیست بارتولن می تواند با چرک، مخاط، باکتری، خون یا مایعات دیگر پر شود. این ترشحات داخل کیست می تواند غلیظ باشد و رنگ آن از زرد روشن تا قهوه ای یا قرمز متفاوت باشد. کیست بارتولن عفونی ممکن است در هنگام پاره شدن بوی نامطبوعی داشته باشد. تمیز نگه داشتن ناحیه و رعایت بهداشت در ناحیه آسیب دیده بسیار مهم است.

آیا باید کیست بارتولن را تخلیه کرد؟

هرگز نباید اجسام نوک تیز مانند سوزن را داخل این کیست ها فشار دهید، تا به زور تخلیه شود. این می تواند باعث آسیب و گسترش عفونت شود. تخلیه کیست بارتولن به خودی خود پس از چند روز درمان طبیعی مانند حمام نشستن یا مصرف آنتی بیوتیک ممکن است اتفاق بیفتد. همچنین برای تخلیه باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

8 فکر در مورد “ علت ایجاد کیست بارتولن

  1. مریم گفت:

    ببخشید بدون رابطه جنسی هم امکان بروز کیست بارتولن هست؟

    1. دکتر هدی حق نظر گفت:

      بله کیست بارتولن بدون رابطه جنسی هم میتواند ایجاد شود.

  2. سارا گفت:

    سلام. بعد ازجراحی چه میزان خونریزی طبیعی هست؟؟

    1. دکتر هدی حق نظر گفت:

      خونریزی جزئی

  3. Ghazal گفت:

    آیا بعد عمل ممکنه دوباره برگرده؟

    1. دکتر هدی حق نظر گفت:

      بله

  4. نازنین گفت:

    ترکیدن کیست چه عوارضی داره؟
    چه مراقبت هایی لازمه انجام بشه؟

    1. دکتر هدی حق نظر گفت:

      کسیتهای تخمدان ممکنه دچار پارگی شوند که دراینصورت علائمی مثل درد شکم وضعف وبیحالی بروز میکند درموارد دردشدید حتما باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *