دانستنی های زنان

روش های پیشگیری از بارداری


پیشگیری از بارداری نا خواسته یکی از اصلی‌ترین دغدغه های زوجینی می باشد که به تازگی ازدواج کرده اند و شرایط مادر شدن را ندارند. روش های پیشگیری از بارداری یعنی استفاده از ابزار، دارو، مواد، روشهای جنسی یا عمل جراحی به منظور جلوگیری از تشکیل نطفه یا حاملگی. در واقع افراد با این روش ها می توانند زمان بچه دار شدن را به تعویق بیاندازند. باید بدانید که بعضی روش ها بیشتر از سایر روش ها قابل اعتماد هستند .
در این مقاله همراه ما باشید تا شما را با روش های پیشگیری از بارداری و بهترین روش های آن آشنا سازیم .

روش های پیشگیری از بارداری کدامند ؟

روش های زیادی برای پیشگیری از بارداری وجود دارد اما شاید انتخاب بهترین راه برای هر فردی سخت و مشکل باشد. تقریبا می توان گفت که اجتناب و پرهیز از برقراری رابطه ی جنسی، تنها روش قطعی پیشگیری از بارداری می باشد. شما می توانید با روش های زیر یک راه مطمئن برای جلوگیری از بارداری را انتخاب کنید به خصوص اگر با شیوه های پیشگیری از بارداری آشنا نیستید.
انواع روش های پیشگیری از بارداری:
عمدتا بردو دسته دائمی وموقتی تقسم بندی میشوند روشهای دائمی شامل عقیم سازی باجراحی لوله بصورت بستن لوله درخانمها (TL) ودر آقایان وازکتومی گفته میشود.
روش های پیشگیری از بارداری موقتی به سه دسته تقیسم می شوند که عبارتند از:

روش های هورمونی پیشگیری ازبارداری

  • روش های هورمونی
  • روش های طبیعی
  • روش های ایجاد مانع

پیشگیری از بارداری با قرص های ضد بارداری


یکی از متداول ترین و ساده ترین روش‌های جلوگیری از بارداری ، استفاده از قرص های ضدبارداری است. مهار تخمک گذاری با نازک شدن دیواره رحم و تغلیظ مخاط دهانه رحم اتقاق می افتد اما به خاطر داشته باشید اگر فرد قرص را طبق دستورالعمل و فواصل زمانی مشخص مصرف نکند احتمال اینکه باردار شود زیاد است.
سایر روشهای هورمونی شامل :قرصهای پروژسترونی بصورت بسته های ۲۸ تایی هستند ومصرف منظم یک عدد درساعت معینی ازشبانه روز توصیه می شود.

  • قرصهای ترکیبی خوراکی :حاوی هورمون استروژن وپروژسترون هستند .
  • چسبهای ضدبارداری :حاوی هورمون استروژن وپروژسترون هستند ومثل چسب زخم روی پوست بازو قرارمی گیرند.
  • آمپول سه ماهه ی ضدبارداری
  • ایمپلنت ضدبارداری
  • آی یودی هورمونی و آیودی مسی
  • حلقه ضد بارداری

آیودی (IUD )یکی از روش های اورژانسی پیشگیری از باراری می باشد و این واژه مخفف Intrauterine Device می باشد و داخل رحم قرار می گیرد .

این دستگاه داخل رحمی به شکل T کوچک است که بردونوع است یا از مواد هورمونی شامل پروژسترون به علاوه پلاستیک یااز فلز مس ساخته می شود و توسط یک متخصص زنان و زایمان در رحم خانم قرار می گیرد. این روش طولانی مدت و برگشت پذیر برای پیشگیری از بارداری است که بسته به نوع آن می تواند ۵تا ۱۰ سال در داخل رحم بماند.

جالب است بدانید برخی IUD ها حاوی هورمون هایی هستند که به تدریج برای جلوگیری از بارداری آزاد می شوند. همچنین در صورتی که IUD توسط یک متخصص زنان و زایمان در طی پنج روز اول (۱۲۰ ساعت) از داشتن رابطه جنسی محافظت نشده انجام شود ، می تواند یک روش پیشگیری از بارداری مؤثر باشد.

حلقه ضدبارداری واژن عملکردی مشابه قرص ترکیبی دارد. حلقه در داخل واژن قرار می گیرد و به مدت سه هفته در جای خود می ماند و هورمون هایی را که از واژن ترشح می شوند را به آرامی در خون آزاد می کند. پس از یک دوره سه هفته ای، حلقه خارج شده و یک هفته بعد یک حلقه جدید قرار داده می شود. قرار دادن آن به راحتی قرار دادن تامپون می باشد.

روش های طبیعی پیشگیری از بارداری

بصورت روش های رفتاری هستندکه احتمال شکست بالایی دارند و فرد از بیماری های آمیزشی درامان نمی ماند اما هزینه برنیستند. این روشها شامل:

  • روش بیرون ریختن اسپرم یامنقطع
  • روش خودداری درزمان تخمک گذاری یاتنظیم خانواده طبیعی

به روش طبیعی جلوگیری از بارداری “منقطع” گفته می شود. در این روش باید قبل از آن که انزال در مرد رخ دهد رابطه جنسی تمام شود و انزال بیرون از بدن زن اتفاق بیافتد. این روش بسیار نامطمئن است و امکان دارد قبل از انزال نیز اسپرم وارد واژن شود یا اسپرم های موجود در اطراف پوست وارد واژن شوند.

روش طبیعی دیگری نیز برای پیشگیری از بارداری وجود دارد که به آن تنظیم خانواده طبیعی گفته می شود. براساس این روش، در زمانی که احتمال بارداری فرد زیاد باشد رابطه جنسی نباید برقرار شود. برای آگاهی یافتن از زمان تخمک گذاری فرد باید به تغییرات فیزیکی بدن خود مانند نوسانات دمایی بدن و ترشحات رحمی خود توجه داشته باشد. اگر فرد دارای قاعدگی نامنظم باشد نباید به این روش اطمینان کند.

پیشگیری از بارداری با استفاده ازمانع

این روش ها عبارتند از :
کاندوم
دیافراگم

روش کاندوم
یکی از روشهای پیشگیری از بارداری برای خانم‌هایی که تمایلی به استفاده از روش‌های شیمیایی مانند قرص‌ها ندارند، استفاده از کاندوم می باشد.کاندوم یکی از امن‌ترین روش‌های جلوگیری از بارداری است. زیرا نه تنها از بارداری ناخواسته جلوگیری می‌کند، بلکه از شما در برابر ابتلا به بیماری‌های مقاربتی مانند تبخال و زگیل تناسلی نیز محافظت می‌کند. متاسفانه برخی از زوجین تمایلی به استفاده از کاندوم ندارند. در حالی که نمی دانند این روش چه مزایایی دارد:

• تداخل دارویی ایجاد نمی‌کند.
• هیچ عارضه جانبی ندارد.
• قابل دسترس است و به آسانی می‌توانید از داروخانه‌ها تهیه کنید.
• درصد خطای بسیار پایینی دارد.
• کاندوم ها انواع مختلفی دارند و می‌توانید طبق سلیقه خود از انواع آن استفاده کنید.
• استفاده از کاندوم، ساده ترین روش جلوگیری از بارداری است .

دیافراگم ضدبارداری جزء یکی از روش های جلوگیری از بارداری می باشد که از ورود اسپرم به داخل رحم جلوگیری می کند و وسیله گنبدی شکل است از جنس سیلیکون نرم است در واژن جای می گیرد و دهانه رحم را می پوشاند و مانع از عبور اسپرم می شود. دیافراگم پس از برقراری رابطه جنسی باید حداقل شش ساعت در محل خود بماند.

روش های پیشگیری از بارداری با جراحی و عقیم سازی

این روش برای افرادی که دیگر قصد فرزند آوری ندارند، توصیه می شود زیرا این روشها، یک روش دائمی می باشند. این روش ها تاثیری در میزان هورمون ها، میل جنسی و شیردهی افراد ندارد و شامل موارد زیر می باشد:


بستن لوله زنان (توبکتومی)


این روش در زنان مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش لوله های رحمی برداشته یا مسدود می شوند و مانع از حرکت تخمک از تخمدان ها و عدم ایجاد لقاح می شود.

وازکتومی


این روش در مردان مورد استفاده قرار می گیرد. در این جراحی لوله های منی که اسپرم را از بیضه ها به سیستم تولید مثل می برند بسته می شوند این امر از خروج اسپرم ها جلوگیری ولی در انزال اختلالی ایجاد نمی کند.

کلام آخر

نکته مهمی که باید بدانید این است که هر روشی یک سری معایب و یک سری مزایایی دارد که برای هر جمعیتی با هر خصوصیتی یکی از این روش ها توصیه می شود بنابراین بهتر است قبل از انتخاب هر روش با متخصص زنان و زایمان خود مشورت نمایید.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

2 فکر در مورد “ روش های پیشگیری از بارداری

  1. mania گفت:

    سلام. مصرف قرص های ضد بارداری عوارضی هم بعد ها روی جنین داره؟؟

    1. دکتر هدی حق نظر گفت:

      قرص های ضدبارداری در دوز استاندارد معمولا به منظور پیشگیری از بارداری مصرف میشود و مصرف ناخواسته در بارداری در دوز های بالا بر جنین اثرات نامطلوب میگذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 2 =