دانستنی های زنان

درمان زگیل تناسلی در زنان، هرآنچه که لازم است بدانید

Treatment-of-genital-warts

زگیل تناسلی، یکی از بیماری های شایع مقاربتی در بین بانوان است که توسط ویروس HPV ایجاد می شود همچنین این ویروس می تواند باعث ایجاد زگیل در ناحیه تناسلی و مقعد بانوان شود. عفونت ناشی از این ویروس نه تنها زگیل های ناخوشایندی ایجاد میکند، بلکه برخی از انواع خطرناک این ویروس خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش میدهند. در این مقاله با درمان زگیل تناسلی در زنان، علائم و علت آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

درمان زگیل تناسلی در زنان

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی عفونت ناشی از ویروس HPV یا پاپیلومای انسانی بوده که از طریق تماس با پوست فردِ آلوده به ویروس در افراد ظاهر میشود. با این حال این ویروس تنها از طریق رابطه ی جنسی منتقل نمیشود. تحقیقات نشان

داده است که تنها ۱۰% از افرادی که ویروس HPV  دارند به زگیل تناسلی مبتلا میشوند و بسیاری از افراد ویروس را با خود حمل کرده اما هیچ علامتی ندارند.

لازم است بدانید که بعضی اوقات زگیل تناسلی با سایر عفونت ها و بیماری های پوستی اشتباه گرفته میشود و برای همه ی برجستگی های مشاهده شده درمان زگیل تناسلی در زنان توصیه نمی گردد.

اگر در تشخیص برجستگی های خود تردید دارید بهتر است برای اطمینان و درمان نزد پزشک یا متخصص خود مراجعه کنید.

علائم زگیل تناسلی در بانوان

در برخی موارد زگیل ها در حدی کوچک هستند که با چشم قابل مشاهده نیستند در این شرایط، معاینه دقیق توسط پزشک یا متخصص پوست زائده‌های پنهان را برملا خواهد کرد.

همچنین برخی بانوان که به ویروس HPV مبتلا هستند زگیل در بدنشان بروز پیدا نمیکند و به طور خودکار از بین میرود. ویروس HPV درخانم ها گاهی میتواند بدون علائم باشد و در برخی موارد خود را همراه با سوزش، خارش و حساسیت اطراف واژن نشان دهد.

از جمله علائم دیگری که میتوان به آنها اشاره کرد عبارتند از:

  • زائده‌های برجسته و گوشتی اطراف و روی واژن و مقعد
  • درد و سوزش ناحیه تناسلی
  • اگر زگیل در قسمت داخلی واژن باشد، خونریزی بعد از رابطه ی جنسی می تواند از علائم این ویروس باشد.
  • ایجاد زگیل و برجستگی در دهان و اطراف دهان در افرادی که با فردِ مبتلا به ویروس رابطه ی دهانی داشته اند.
  • ترشحات غیرطبیعی از برآمدگی ها

عوارض زگیل تناسلی در بانوان

  • اگر بیمار مبتلا به زگیل تناسلی باردار باشد و با روش طبیعی زایمان کند، ممکن است ویروس به نوزاد منتقل شود.
  • مبتلا شدن به سرطان دهان و گلو به خصوص در افرادی که رابطه جنسی دهانی داشته اند.
  • رابطه جنسی مقعدی می تواند باعث گسترش ویروس در ناحیه مقعد شود.
  • مشکلات ادراری و انسداد مجاری ادراری در خانم ها
  • سرطان دهانه رحم
  • سرطان واژن

انواع تیپ های زگیل تناسلی

جهت درمان زگیل تناسلی در زنان افرادی که علائم زگیل تناسلی را تجربه می ‌کنند یا به HPV  مبتلا بودن خود مشکوک هستند مراجع به پزشک متخصص توصیه میشود. پزشک با تشخیص دقیق نوع زگیل، می‌تواند مراحل

درمان را به دقت تعیین نماید. برخی از انواع HPV بدون نیاز به درمان خاصی به ‌طور خودکار بهبود می ‌یابند در حالی که برخی دیگر خطرناک هستند و حتی ممکن است به سرطان منجر شوند.

در ادامه، به برخی از انواع رایج زگیل تناسلی که بیشترین شیوع را دارند، اشاره خواهیم کرد.

نوع های کم خطر HPV

بطور کلی، ما با ۱۲ نوع زگیل تناسلی کم خطر روبرو هستیم که شامل نوع‌های ۶،۱۱،۴۰،۴۲،۴۳،۴۴،۵۳،۵۴،۶۱،۷۲،۷۳،۸۱ می‌شوند. این تیپ های زگیل تناسلی، هرچند به عنوان کم خطر معرفی می‌شوند، اما ممکن است تغییراتی در دهانه رحم ایجاد کنند.

نوع های پر خطر HPV

تیپ‌ های ۱۶، ۱۸، ۳۱، ۳۳، ۳۵، ۳۹، ۴۵، ۵۱، ۵۲، ۵۶، ۵۸، ۵۹، ۶۸ و ۶۹ در رده زگیل تناسلی با خطر بالا قرار دارند. به طور کلی از نوع های زگیل تناسلی که ممکن است به سرطان منجر شوند، به عنوان تیپ‌های پر خطر یاد می‌شود. نوع‌های ۱۶ و ۱۸ به عنوان شایع‌ ترین انواع HPV بدون علائم قابل توجه شناخته می‌شوند. میزان قابل توجهی از موارد سرطان دهانه رحم به این دو نوع از زگیل تناسلی بازمی‌گردد.

درمان زگیل تناسلی در زنان

راه های پیشگیری از زگیل تناسلی در بانوان

 برای پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی، در ابتدا باید با پزشک خود درباره واکسن HPV (گارداسیل) مشورت کنید. بیشترین برندهای واکسن در برابر انواع HPV که ممکن است به زگیل تناسلی منجر شوند، ایمنی را فراهم می‌کنند.

اگر به ویروس مبتلا شده اید مراقبت های زیر را جهت پیشگیری وجلوگیری از پیشرفت ویروس انجام دهید:

  • استفاده از وسایل محافظتی در هنگام برقراری رابطه جنسی، خطر ابتلا به بیماری‌های جنسی را به حداقل میرساند.
  • از مصرف سیگار خودداری کنید؛ زیرا احتمال بازگشت زگیل ها پس از درمان، در افراد سیگاری بیشتر است.
  • از تیغ و مواد موبر برای از بین بردن موهای ناحیه تناسلی استفاده نکنید.
  • از خاراندن ناحیه تناسلی پرهیز کنید.
  • به یاد داشته باشید که حتی زمانی که زگیل‌های تناسلی آشکار نیستند امکان دارد آنها را منتقل کنید. بنابراین، در هر صورت حتی اگر به نظر برخوردار از هیچ مشکلی نباشید، استفاده از وسایل محافظتی را در زمان برقراری رابطه جنسی، مورد استفاده قرار دهید و به طور دوره ‌ای آزمایشات مرتبط با بیماری‌های جنسی را انجام دهید.
درمان زگیل تناسلی در زنان

چگونه تشخیص دهیم که زگیل تناسلی خطرناک داریم؟

اولین گام در درمان زگیل تناسلی در زنان  شناسایی ویروس HPV با استفاده از آزمایش پاپ اسمیر بوده که بسیار کمک کننده می‌باشد. این آزمایش معمولاً برای تشخیص سرطان دهانه رحم استفاده می‌شود.

آزمایش HPV تنها برای زنان در دسترس است و در صورت مبتلا بودن فرد به این ویروس، امکان تعیین خطر زگیل تناسلی وجود دارد. اگر نتایج آزمایش پاپ اسمیر نشان دهد که شما به HPV مبتلا هستید، به این معنا نیست

که شما سرطان دهانه رحم دارید چنانچه در نتیجه ی پاپ اسمیر HPV پرخطر گزارش شود، احتمال ابتلا به سرطان در آینده وجود دارد.

درمان زگیل تناسلی در زنان

زگیل تناسلی با بهره ‌گیری از تنوع روش‌های درمانی قابل کنترل است و می توان از گسترش بیشتر آن جلوگیری کرد. با این حال، امکان نابودی کامل این ویروس وجود ندارد. در حال حاضر، از تکنیک‌ های متعددی برای درمان زگیل تناسلی در زنان استفاده می‌شود.

ضروری است که درمان به طور کامل انجام شود در نیمه‌ راه متوقف نگردد زیرا این موضوع ممکن است باعث بازگشت برجستگی ها شود. همچنین انتخاب روش درمان به عوامل مختلفی مانند تعداد و اندازه زگیل ها، سلامت عمومی بیمار و تشخیص و ترجیح پزشک بستگی دارد.

برای درمان زگیل تناسلی در زنان میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • کرایوتراپی (منجمد کردن)

در این روش، با تکنیک سرما درمانی با استفاده از گاز نیتروژن، زگیل‌های تناسلی از بین میروند. در ابتدای درمان، ایجاد تاول خفیف و تجربه کوتاهی از درد در محل درمان ممکن است رخ دهد که با گذر زمان به تدریج کاهش می‌یابد.

  • پلکسر

پلکسر روش دیگری است که در آن از پلاسما استفاده می شود که هنگام تماس با پوست، جامد را تبدیل به گاز میکند و باعث حذف زگیل ها می شود و معمولا بعد از انجام این روش بر خلاف سایر روش های درمانی عوارض کمتری داشته و بر روی پوست ردی به جا نمیگذارد.

  • لیزر

در روش درمانی با لیزر، اشعه‌های لیزر با توانایی نفوذ به عمق بافت‌های آسیب‌دیده، زائده‌های ایجاد شده را از بین می‌برند. این روش درمانی در مقایسه با سایر روش‌ ها دارای تهاجم بیشتر و نفوذ بیشتری در درمان زگیل تناسلی است که احتمال بازگشت و عود مجدد بیماری را به حداقل ممکن میرساند.

  • الکتروکوتر

الکتروکوتر یک روش جراحی است که از گرمای ناشی از الکتریسیته برای حذف توده‌ ها مانند زگیل تناسلی استفاده میشود. در این روش، جریان برق به سوزنی که درون زگیل قرار می‌گیرد، اعمال گرما می‌کند، اما این جریان به بدن بیمار نفوذ نمی‌کند. الکتروکوتر همچنین برای حذف سایر توده‌ های پوستی نیز به کار می‌رود.

  • جراحی

در صورتی که اندازه زگیل‌ های تناسلی بزرگ باشد و یا روش‌های درمانی معمولی کارآمد نباشند، جهت درمان زگیل تناسلی در زنان در چنین شرایطی ممکن است متخصصین به روش‌های جراحی روی آورده تا زگیل‌ های تناسلی را از بین ببرند. در این روش زگیل از طریق تیغ جراحی پس از بی حسی بریده شده و سپس زخم ایجاد شده بخیه زده می‌شود.

  • دارو درمانی

هرکز بدون معاینه و دستور پزشک به مصرف دارویی نپردازید.

جمع بندی

زگیل تناسلی، یک بیماری مقاربتی است که بر روی سلامت جنسی تأثیرگذار است. این بیماری به ویژه در افرادی که از نظر جنسی فعال هستند، باعث بروز مشکلات سلامتی میشود. در این مقاله، به بررسی روش‌های مختلف درمان زگیل تناسلی در زنان پرداخته شد تا افراد با اطلاعات کامل‌ تری بتوانند تصمیمات بهتری درخصوص درمان این بیماری شایع بگیرند.

اگر علائم HPV دارید یا با خطرات رابطه جنسی مواجه هستید، حتماً به متخصص زنان و زایمان یا دکتر متخصص عفونی مراجعه کنید. زگیل تناسلی با استفاده از تنوع روش‌های درمانی قابل کنترل میباشد تا از پیشرفت بیشتر آن جلوگیری گردد. با این حال، نمی‌توان به صورت کامل این ویروس را نابود کرد. امروزه میتوان از روش‌های گوناگونی برای درمان زگیل تناسلی در زنان بهره‌مند شد.

.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

6 فکر در مورد “ درمان زگیل تناسلی در زنان، هرآنچه که لازم است بدانید

  1. الناز گفت:

    سلام ببخشید بهترین روش درمان زگیل تناسلی در زنان چیست؟

    1. دکتر هدی حق نظر گفت:

      سلام. بهترین روش درمان زگیل تناسلی حذف زگیل توسط پلکسر پلاسما پلاس است که جدیدترین در دنیا شناخته شده اما میتوان از لیزر و کرایو استفاده کرد.

  2. فرشته گفت:

    سلام زگیل تناسلی از طریق اب استخر هم منتقل میشه؟من مربی شنا هستم و زمان زیادی داخل استخر هستم

    1. دکتر هدی حق نظر گفت:

      سلام. راه اصلی انتقال زگیل تناسلی رابطه جنسی میباشد و تئوری های دیگر مانند اب استخر هنوز ثابت شده نیست.

  3. ثمین گفت:

    سلام
    زیگل تناسلی داشتم با پماد رفع شد
    بعد این که رفع شد باز هم من ناقل هستم؟ یا با محو شدن زیگل بدن فاقد ویروس میشه؟

    1. دکتر هدی حق نظر گفت:

      تا زمانی که ویروس در بدن فعال است امکان عود و پایداری ویروس وجود دارد. چه زگیل وجود داشته باشد چه نداشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *