صفحه اصلی / دانستنی های زنان / علائم چسبندگی رحم

علائم چسبندگی رحم چیست؟

علائم چسبندگی رحم

آنچه می خوانید...

سندرم آشرمن یا چسبندگی رحم یک وضعیت است، که در آن بافت اسکار (چسبندگی) در داخل رحم شما ایجاد می شود. جراحت و یا عفونت رحم ممکن است به پوشش داخلی رحم  شما آسیب برساند و سبب ایجاد چسبندگی (بافت اسکار) بین دیواره های داخلی رحم شود، که در آن دیواره ها ی رحم به طور غیر طبیعی به یکدیگر می چسبند. زنان مبتلا به سندرم آشرمن ممکن است پریودهای خفیف یا بدون قاعدگی، درد لگن یا ناباروری را تجربه کنند. امروز می خواهیم در مورد علائم چسبندگی رحم و گزینه های درمانی آن با شما صحبت کنیم.

چسبندگی رحم چیست؟

سندرم آشرمن یک وضعیت نادر است، که در آن بافت اسکار، که چسبندگی داخل رحمی نیز نامیده می شود، در داخل رحم شما ایجاد می شود. این بافت اضافی فضای کمتری در داخل رحم شما ایجاد می کند. به دیوارهای اتاق فکر کنید که ضخیم تر و ضخیم تر می شوند و فضای وسط اتاق کوچکتر و کوچکتر می شود.

این وضعیت می تواند باعث درد لگن و خونریزی غیرطبیعی رحم شود و می تواند منجر به مشکلات باروری شود. چسبندگی رحم را می توان درمان کرد و درمان اغلب به تسکین علائم شما کمک می کند.

علت ایجاد چسبندگی رحم چیست؟

چسبندگی رحم زمانی اتفاق می افتد که بافت اسکار در داخل رحم شما ایجاد می شود، فضای داخل رحم شما را محدود می کند و گاهی اوقات دهانه رحم شما را مسدود می کند. این ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد، اما یکی از دلایل اصلی اغلب جراحی رحم یا دهانه رحم است.

علل ایجاد سندرم آشرمن می تواند شامل موارد زیر باشد:

1. هیستروسکوپی جراحی: جراحی که در آن پزشک یک دوربین را در رحم شما قرار می دهد و سپس فیبروم ها را با استفاده از ابزار برمی دارد.
  2. کورتاژ: نوعی جراحی، برای باز کردن دهانه رحم و سپس برداشتن بافت از رحم می باشد. این بافت می تواند پوشش داخلی رحم یا جنین سقط شده باشد. در طول این عمل، از ابزاری برای خراش دادن بافت اضافی داخل رحم استفاده می شود. این معمولاً باعث ایجاد اسکار نمی شود مگر اینکه عفونت زمینه ای داشته باشید.
  3. سزارین (سزارین): این عمل جراحی برای زایمان نوزاد استفاده می شود. در برخی موارد، زایمان سزارین می تواند باعث ایجاد بافت اسکار شود. این می تواند در جایی اتفاق بیفتد که از بخیه ها برای توقف خونریزی (خونریزی) در طول سزارین استفاده شده باشد و در زمان انجام عمل عفونت داشته باشید. در غیر این صورت، بسیار نادر است که سزارین باعث ایجاد این عارضه شود.
  4. عفونت ها: عفونت ها به تنهایی معمولاً باعث چسبندگی رحم نمی شوند. اما، زمانی که در حین جراحی رحم، مانند کورتاژ یا سزارین، دچار عفونت می شوید، می توانید به این عارضه مبتلا شوید. برخی از عفونت‌هایی که می‌توانند منجر به سندرم آشرمن شوند عبارتند از: سرویسیت و بیماری التهابی لگن (PID).
  5. پرتو درمانی: گاهی اوقات، یک گزینه درمانی می تواند باعث ایجاد بافت اسکار در رحم شما شود. پرتودرمانی را می توان در شرایطی مانند سرطان دهانه رحم استفاده کرد، اما این می تواند باعث چسبندگی رحم شود.

چه کسانی به چسبندگی رحم مبتلا می شوند؟

چسبندگی رحم یک بیماری اکتسابی است، به این معنی که معمولاً اتفاقی می افتد، که باعث ایجاد بافت اسکار در شما می شود. شما می توانید این عارضه را از راه های مختلفی از جمله جراحی، عفونت ها و درمان های سرطان دریافت کنید.

خطر ابتلا به سندرم آشرمن می تواند افزایش یابد اگر:

• در گذشته رحم خود را جراحی کرده اید، از جمله هیستروسکوپی، کورتاژ  یا سزارین
  • سابقه عفونت لگنی دارید.
  • سرطان دهانه رحم

علائم چسبندگی رحم چیست؟

افراد مبتلا به چسبندگی رحم ممکن است هیچ مشکل یا علائم واضحی نداشته باشد. با این حال، بسیاری از خانم ها ممکن است اختلالات قاعدگی مانند از دست دادن دوره های پریودی را تجربه کنند. سایر خانم ها ممکن است نتوانند باردار شوند یا ممکن است سقط های مکرر را تجربه کنند.

همچنین ممکن است در زمان زایمان به دلیل لانه گزینی غیرطبیعی جفت (پس از زایمان) دچار عوارض شوند. اگر بافت اسکار تا حدی یا به طور کامل دهانه ی رحم را مسدود کند، این عارضه می تواند باعث درد لگن یا دوره های قاعدگی دردناک شود.

چسبندگی رحم چگونه تشخیص داده می شود؟

چسبندگی رحم معمولاً زمانی تشخیص داده می‌شود که علائم بیماری مانند درد لگن، خونریزی غیرطبیعی رحم یا ناتوانی در باردار شدن را داشته باشید. سابقه پزشکی شما همچنین می تواند منجر به تشخیص این عارضه شود. اگر تحت عمل کورتاژ، سزارین، پرتودرمانی یا عفونت لگنی قرار گرفته اید، حتما پزشک خود را از آن مطلع کنید چون به تشخیص این عارضه کمک می کند.

سپس پزشک شما یک معاینه فیزیکی انجام می دهد، اما برای تشخیص بافت اسکار داخل رحم، پزشکشما یک سونوهیستروگرام انجام می دهد. برای انجام سونوهیستروگرام، پزشک از طریق یک کاتتر کوچک، کمی محلول نمکی را در داخل حفره رحم تزریق می کند. سپس از سونوگرافی ترانس واژینال استفاده می کنند تا ببینند آیا بافتی حفره یا دهانه رحم را مسدود کرده است یا خیر.

همچنین تست های تصویربرداری به پزشک متخصص زنان اجازه می دهد تا اندام های داخلی شما را ببیند.  تست های تصویربرداری که می توانند برای تشخیص سندرم آشرمن استفاده شوند عبارتند از:

• سونوگرافی
  • هیستروسکوپی
  • سونوگرافی انفوزیون سالین: این تست تصویربرداری از اولتراسوند به همراه محلول سالین (مخلوطی از نمک و آب) برای ایجاد تصویر واضحی از داخل رحم استفاده می کند.
چسبندگی رحم چگونه تشخیص داده می شود؟

چسبندگی رحم چگونه درمان می شود؟

راه های مختلفی برای درمان این عارضه وجود دارد. همچنین اهداف خود برای باروری آینده در انتخاب نوع درمان اهمیت زیادی دارد. در برخی موارد که یک زن علائمی  ودردی را تجربه نمی کند و چسبندگی از نوع خفیف است. همچنین تصمیمی برای باردار شدن ندارد ممکن است پس نیازی به درمان نباشد. اگر می خواهید در اینده باردار شوید، گزینه های درمانی وجود دارد که می تواند بافت اسکار را کاملا از بین ببرد. اگر گرفتگی یا درد زیاد لگن را تجربه می کنید، شما حتما نیاز به درمان دارید.

هدف اصلی از درمان این عارضه برداشتن بافت اسکار و بازگرداندن رحم به شکل و اندازه ی اولیه است.

جراحی چسبندگی رحم

پزشک متخصص زنان در ساری شما ممکن است از جراحی هیستروسکوپی برای حذف چسبندگی در رحم استفاده نمایید. در طول جراحی هیستروسکوپی، پزشک شما از ابزار نازکی به نام هیستروسکوپ برای بررسی داخل رحم استفاده کرده و با ابزار بافت اسکار داخل رحم را از بین می برد. هیستروسکوپ به واژن، از طریق وازن شما به رحم وارد می شود. در طی این روش بافت اسکار با دقت زیادی برداشته می شود.

درمان‌های هورمونی (استروژن) امکان دارد همراه با یک کاتتر داخل رحمی کوچک یا بالون که چند روز پس از هیستروسکوپی در داخل رحم قرار می گیرد، صورت گیرد. این امر خطر تشکیل بافت اسکار مجدد پس از عمل را کاهش می دهد. در واقع، استروژن باعث بهبود پوشش داخلی رحم شما می شود و کاتتر می تواند یک مانع فیزیکی بین دیواره های قدامی و خلفی رحم ایجاد می کند، تا بافت های رحم بعد از عمل به یکدیگر نچسبند. همچنین برای جلوگیری از عفونت های احتمالی به شما آنتی بیوتیک داده می شود.

دکتر هدی حق نظر

دکتر هدی حق نظر فارغ التحصیل رشته پزشکی عمومی ازسال ۱۳۷۲ مدتی به عنوان پزشک عمومی فعالیت داشته اند.سپس با گذراندن دوره تخصصی زنان و زایمان به عنوان متخصص زنان و زایمان فعالیت خود را ادامه داده و با توجه به علاقه زیادی که به رشته جراحی های زیبایی زنان داشتند، باگذراندن دوره های مختلف داخلی و بین المللی درحال حاضر بیشتر در این فیلد فعالیت دارند.