زایمان

مشکلات دوران بارداری

اکثر بارداری ها بدون عارضه اتفاق می افتد. با این حال، برخی از زنان باردار عوارضی را تجربه می‌کنند که می‌تواند سلامت آن ها، سلامت کودکشان یا هر دو را در برگیرد. گاهی اوقات، بیماری ها یا شرایطی که مادر قبل از بارداری داشته است، می تواند منجر به عوارضی در دوران بارداری شود. برخی از عوارض در هنگام زایمان رخ می دهد. حتی با وجود عوارض، تشخیص زودهنگام و مراقبت های دوران بارداری می تواند، از ایجاد خطرات بیشتر برای شما و نوزادتان بکاهد. امروز می‌خواهیم به مشکلات دوران بارداری بپردازیم.

چه کسانی در معرض خطر عوارض بارداری هستند؟

اگر قبلاً یک بیماری یا بیماری مزمن دارید، با پزشک متخصص زنان در ساری در مورد چگونگی به حداقل رساندن هرگونه عارضه قبل از بارداری صحبت کنید. اگر باردار هستید، ممکن است پزشک شما نیاز به نظارت بر بارداری شما داشته باشد.

برخی از نمونه‌هایی از بیماری‌ها و شرایط رایجی که می‌توانند در دوران بارداری شما عوارض ایجاد کنند عبارتند از:

• سرطان
  • عفونت ها
  • بیماری های مقاربتی از جمله HIV
  • مشکلات کلیوی
  • صرع
  • کم خونی

عوامل دیگری که ممکن است خطر عوارض را افزایش دهند عبارتند از:

• باردار بودن در سن ۳۵ سالگی یا بیشتر
  • باردار شدن در سنین پایین
  • داشتن یک اختلال خوردن مانند بی اشتهایی
  • استفاده از داروهای غیر مجاز
  • نوشیدن الکل
  • داشتن سابقه سقط جنین یا زایمان زودرس
  • حمل چند قلو، مانند دوقلو یا سه قلو

شایع ترین مشکلات بارداری و زایمان چیست؟

علائم طبیعی بارداری و علائم مشکلات بارداری گاهی اوقات به سختی قابل تشخیص می باشد. اگرچه بسیاری از مشکلات خفیف هستند و پیشرفت نمی کنند، اگر در دوران بارداری خود نگرانی دارید، همیشه باید با پزشک متخصص زنان خود تماس بگیرید. اکثر مشکلات بارداری با درمان سریع قابل کنترل می باشند.

اینها شایع ترین مشکلاتی هستند، که ممکن است زنان در دوران بارداری تجربه کنند:

فشار خون بالا

فشار خون بالا زمانی بروز می کند که رگ های که خون را از قلب به اندام‌ها و جفت می‌برند، باریک شوند. فشار خون بالا با ایجاد عوارض دیگری مانند پره اکلامپسی یا مسمومیت بارداری همراه است. این عارضه شما را در معرض خطر بیشتری برای بچه دار شدن قبل از موعد مقرر قرار می دهد، که به آن زایمان زودرس می گویند. همچنین خطر داشتن نوزادی با وزن کم را افزایش می دهد. کنترل فشار خون با داروها و رژیم غذایی متاسب در دوران بارداری قابل کنترل است.

دیابت بارداری

دیابت بارداری زمانی اتفاق می افتد که بدن شما نتواند قندها را به طور کامل پردازش نماید. این منجر به افزایش غیر طبیعی  سطوح قندخون می شود. مادران باردار برای کمک به کنترل سطح قند خون باید برنامه غذایی خود را تغییر دهند. برخی افراد ممکن است برای کنترل سطح قند خون خود نیاز به مصرف دارو و انسولین داشته باشند. دیابت زمان بارداری معمولا بعد از بارداری برطرف می شود.

پره اکلامپسی

به پره اکلامپسی مسمومیت بارداری نیز گفته می شود. بعد از ۲۰ هفته اول بارداری رخ می دهد و باعث فشار خون بالا و مشکلات احتمالی در کلیه ها می شود. درمان توصیه شده برای پره اکلامپسی، زایمان است.

اگر برای زایمان زود است، پزشک باید شما و نوزادتان را از نزدیک تحت نظر داشته باشد. آنها ممکن است داروهایی را برای کمک به کاهش فشار خون و کمک به بلوغ نوزاد تجویز کنند، ممکن است برای نظارت و مراقبت در بیمارستان بستری شوید.

زایمان زودرس

زایمان زودرس زمانی اتفاق می افتد که شما قبل از هفته ۳۷ بارداری شروع به زایمان کنید. این قبل از آن است که اندام های کودک شما، مانند ریه ها و مغز، کامل رشد کنند. برخی داروها می توانند زایمان را متوقف کنند.

سقط جنین

سقط جنین به از دست دادن بارداری در ۲۰ هفته اول گفته می شود. طبق گزارش انجمن بارداری تا ۲۰ درصد از بارداری‌های زنان سالم به سقط جنین ختم می‌شود. گاهی اوقات، قبل از اینکه یک زن حتی از بارداری آگاه شود، این اتفاق می افتد. در بیشتر شرایط، سقط جنین قابل پیشگیری نمی باشد.

از دست دادن بارداری بعد از هفته ۲۰ بارداری مرده زایی نامیده می شود. بسیاری از اوقات علت این امر شناخته شده نیست. مسائلی که باعث مرده زایی می شوند عبارتند از:

• مشکلات جفت
  • مشکلات سلامتی مزمن در مادر
  • بارداری پوچ
  • عفونت ها

کم خونی

کم خونی به این معنی است که تعداد گلبول های قرمز کمتر از حد طبیعی در بدن شما وجود دارد. اگر کم خونی دارید، ممکن است بیش از حد معمول احساس خستگی و ضعف کنید و ممکن است پوست رنگ پریده ای داشته باشید. کم خونی علل زیادی می تواند داشته باشد و پزشک شما باید علت اصلی ایجاد این عارضه را پیدا کرده و درمان شود. مصرف مکمل های آهن و اسید فولیک در دوران بارداری بسیار کمک کننده می باشد، زیرا اکثر موارد کم خونی به دلیل کمبود این ویتامین ها است.

عفونت ها

انواع عفونت های باکتریایی، ویروسی و انگلی ممکن است حاملگی را پیچیده کند. عفونت ها می توانند هم برای مادر و هم برای نوزاد مضر باشند، بنابراین مهم است که فوراً به دنبال درمان باشید. برخی از نمونه ها عبارتند از:

• عفونت دستگاه ادراری
  • عفونت باکتریایی
  • سیتومگالوویروس
  • عفونت های قارچی
  • تبخال و زگیل تناسلی
  • بیماری های عفونی مقاربتی
  • ویروس هپاتیت B، که می تواند در هنگام تولد به جنین شما سرایت کند.
  • آنفولانزا
  • توکسوپلاسموز، که یک عفونت ناشی از انگل موجود در مدفوع، خاک و گوشت خام گربه است.
  • ویروس زیکا

با شستن مرتب دست ها می توانید از ایجاد برخی بیماری های عفونی پیشگیری کنید. شما می توانید با واکسیناسیون از سایر موارد مانند ویروس هپاتیت، B زگیل تناسلی و آنفولانزا جلوگیری کنید.

عوارض زایمان

در حین زایمان یا قبل از زایمان نیز ممکن است عوارضی ایجاد شود. اگر مشکلی در حین زایمان وجود داشته باشد، ممکن است پزشک شما نیاز به تغییر روش زایمان طبیعی به سزارین داشته باشد.

موقعیت بریچ

زمانی که یک نوزاد در وضعیت بریچ قرار می گیرد، پاهای او برای زایمان قبل از سر قرار می گیرد. این اتفاق در حدود ۴ درصد از زایمان ها را در بر می گیرد.

اغلب نوزادانی که در حالت بریچ به دنیا می آیند سالم هستند. اگر کودک شما علائم ناراحتی را نشان می دهد یا بزرگتر از آن است که به طور ایمن از کانال زایمان عبور کند، پزشک توصیه می کند که از زایمان طبیعی خودداری کنید. اگر پزشک چند هفته قبل از زایمان متوجه شود که کودک شما در وضعیت بریچ قرار دارد، ممکن است سعی کند وضعیت نوزاد را تغییر دهد. اگر هنگام شروع زایمان، نوزاد هنوز در وضعیت بریچ باشد، اکثر پزشکان زایمان سزارین را توصیه می کنند.

جفت سرراهی

جفت سرراهی به این معنی است که جفت که اکسیژن و مواد مغذی را به جنین می رساند،  در پایین رحم قرار می گیرد و دهانه رحم را کاملا یا تا قسمتی می پوشاند. در این حالت پزشکان معمولاً زایمان سزارین را توصیه می کنند.

وزن کم هنگام تولد

وزن کم هنگام تولد معمولاً به دلیل کمبود مواد مغذی رخ می دهد، یا مصرف سیگار، الکل یا مواد مخدر در دوران بارداری. نوزادانی که با وزن کم متولد می شوند، در معرض عوارض بیشتری هستند:

• عفونت های تنفسی
  • ناتوانی های یادگیری
  • عفونت های قلبی
  • کوری

ممکن است لازم باشد، نوزاد چند ماه در بیمارستان پس از تولد بماند.

چه زمانی در دوران بارداری باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر باردار هستید، در صورت وجود علائمی از مشکلات، با پزشک خود مراجعه کنید. در صورت مشاهده هر کدام از موارد زیر به پزشک خود مراجعه کنید:

• خونریزی از واژن
  • تورم ناگهانی دست یا صورت
  • درد در شکم
  • سردردهای شدید
  • استفراغ مداوم
  • تاری دید

همچنین اگر فکر می‌کنید نوزادتان در سه ماهه سوم بارداری به طور ناگهانی کمتر از حد معمول حرکت می‌کند.

چگونه می توانید از عوارض دوران بارداری جلوگیری کنید؟

همه عوارض قابل پیشگیری نیستند. اقدامات زیر ممکن است به یک بارداری سالم کمک کند و از بارداری پرخطر جلوگیری کند:

اگر می خواهید باردار شوید، باید از قبل با پزشک خود مشورت کنید، تا راهنمایی ها لازم ارائه شود. توصیه های لازم عبارتند از:

• یک رژیم غذایی سالم با مقدار زیادی میوه، سبزیجات، پروتئین بدون چربی و فیبر داشته باشید.
  • ویتامین های دوران بارداری را روزانه مصرف کنید.
  • اگر سیگار می کشید، سیگار را ترک کنید.
  • از مصرف الکل و مواد مخدر پرهیز کنید.
  • از پزشک خود بپرسید که آیا داروهایی که در حال حاضر مصرف می کنید برای ادامه مصرف مناسب هستند یا اینکه باید مصرف آنها را متوقف کنید.
  • سطح استرس خود را کاهش دهید. گوش دادن به موسیقی و انجام یوگا دو راه برای کاهش سطح استرس شما هستند.
  • انجام ورزش های مناسب و یا پیاده روی های منظم
  • کاهش اضافه وزن
  • کنترل فشار خون و دیابت قبل از بارداری

6 فکر در مورد “ مشکلات دوران بارداری

1. الناز گفت:

بسیار مفید بود ممنون

2. مرجان گفت:

لکه بینی در ماه های اول بارداری خطرناکه؟
    احتمال سقط جنین هست؟

اگر علت لکه بینی به دلیل لانه گزینی جفت باشد خطرناک نیست اما اگر علت لکه بینی حاملگی خارج رحمی و تهدید به سقط باشد مهم است.

3. شیدا گفت:

سلام.hpv روی بارداری تاثیر میزاره؟
    زایمان چطور؟

2. حانیه گفت: