جراحی زیبایی زنان

مراقبت های بعد از جراحی ترمیمی لبیا (لابیاپلاستی)

همانطور که می دانید امروزه جراحی لابیاپلاستی یکی از محبوبت ترین عمل های زیبایی زنان است، که به منظور تغییر شکل و اندازه ی لابیا مینور انجام می گیرد. اکثر خانم ها خواستار انجام این عمل هستند، ولی باید بدانید که با انجام این عمل تنها نیمی از راه را رفته اید و نیمی دیگر مراقبت های بعد از لابیاپلاستی است. دانستن نحوه مراقبت از برش های پس از لابیاپلاستی تضمین می کند که بهبودی شما سریع تر اتفاق بیفتد و به نتیجه دلخواه خود برسید.

درست مانند هر عمل جراحی که یک دوران نقاهت دارد، بسیار مهم است که خود را از نظر ذهنی برای چند هفته بعد از عمل آماده کنید. در اینجا چند باید و نباید وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا بعد از جراحی لابیاپلاستی سریع بهبود پیدا کنید و از بروز مشکلات جلوگیری کنید.

مراقبت های بعد از جراحی ترمیمی لابیا چیست؟

لابیاپلاستی یک عمل سرپایی است، که بسته به سایز لابیاها معمولا بین نیم تا دو ساعت طول می کشد. دوران نقاهت این عمل زیاد نیست. قبل از ترخیص، پزشک متخصص زنان دستورالعمل هایی در مورد نحوه مراقبت از زخم در زمان بهبودی به شما توصیه می کند از جمله:

مراقبت از جای برش

مراقبت از جای برش ها یکی از مهمترین مراقبت های بعد از لابیاپلاستی است. ممکن است روز بعد از جراحی دوش گرفتن را از سر بگیرید. توصیه می کنم در دو هفته اول به آرامی برش های خود را با صابون و آب ولرم بشویید. سپس به آرامی ناحیه را خشک کنید. انتظار می رود در طول بهبودی اولیه، خونریزی خفیفی را تجربه کند.

بعد از لابیاپلاستی در وان حمام غوطه ور نشوید یا به شنا نروید. مهم است که تا زمانی که برش ها و جای زخم به درستی بهبود نیافته اند، از خیساندن واژن خودداری کنید. استفاده از آب داغ فقط روند درمان را طولانی یا بدتر می کند.

. عفونت می توانند حتی تحت بهترین مراقبت ها ایجاد شوند. در صورت مشاهده هرگونه نشانه ای از عفونت، فوراً به پزشک متخصص خود مراجعه کنید. البته معمولا پزشک متخصص زنان بعد از عمل لابیاپلاستی یک آنتی بیوتیک خوراکی یا آنتی بیوتیک موضعی تجویز می کند، تا از عفونت جلوگیری شود.

در طول دوره نقاهت، از شلوارها و لباس زیر گشاد استفاده کنید. لباس‌های تنگ باعث ایجاد اصطکاک بر روی زخم شده و از بهبودی و یا تسریع روند بهبودی جلوگیری می کند

فعالیت بعد از عمل جراحی ترمیمی لابیا

فعالیت بعد از عمل را در طول مراقبت های بعد از لابیاپلاستی به حداقل برسانید. به مدت یک ماه پس از لابیاپلاستی از ورزش، فعالیت شدید یا بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید. این محدودیت های خطر خونریزی و افزایش تورم در محل جراحی را کاهش می دهد.

در ماه اول بعد از لابیاپلاستی یا حتی بیشتر بسته به دستورات پزشک متخصص زنان خود، وسایل سنگین بلند نکنید یا فعالیت های شدید انجام ندهید. این بدان معناست که از بلند کردن وزنه یا اجسام سنگین، دویدن، اسب‌سواری، دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی طولانی و یا حتی نشستن طولانی‌مدت خودداری کنید.

برای حفظ گردش خون و جلوگیری از لخته شدن خون، کمی راه رفتن نیز نیاز است. البته زیاده روی نکنید، زیرا ممکن است ایستادن طولانی مدت در هفته ی اول بعد از عمل باعث افزایش تورم شود. همچنین افزایش اصطکاک نیز ممکن است با راه رفتن طولانی مدت ایجاد شود. برای ۴۸ ساعت اول، استفاده از کمپرس سرد در حالت خوابیده، در کاهش تورم موثر است. اما برای جلوگیری از آسیب رسیدن به پوست، کمپرس سرد را هر بار بیش از ۱۵ دقیقه روی پوست قرار ندهید.

مصرف داروهای تجویز شده

داروهای تجویز شده را مصرف کنید. حتماً دستورالعمل های بعد از عمل، از جمله مصرف داروهای تجویز شده را دنبال کنید. ممکن است برای شما پماد نیز تجویز شود. هنگام مصرف داروهای مسکن تجویز شده باید از مصرف الکل خودداری شود.

اگر پزشک متخصص زنان در ساری بعد از عمل داروهای آنتی بیوتیک تجویز کرده است حتما به موقع آن ها را مصرف کنید تا از عفونت در آن ناحیه و خارش بعد از عمل لابیاپلاستی جلوگیری شود.

شما مقداری تورم، ناراحتی و درد بعد از عمل لابیاپلاستی خواهید داشت، اما معمولاً با داروهایی مثل استامینوفن درد و تورم می تواند کاهش یابد.

تغذیه مناسب

یک رژیم غذایی مناسب داشته باشید. برای به حداقل رساندن عوارض، توصیه می شود از یک رژیم غذایی با فیبر بالا و غنی از میوه ها و سبزیجات استفاده کنید. مصرف فیبر بالا از یبوست جلوگیری می کند.

همچنین مقدار زیادی آب بنوشید. هیدراتاسیون برای بهبودی بسیار مهم است و این اطمینان را ایجاد می کند که ادرار شما به وفور اسیدی نیست و این امر به از بین بردن سوزش در هنگام ادرار کمک زیادی می کند.

بعد از عمل لابیاپلاستی سیگار نکشید یا از مواد مخدر استفاده نکنید. استعمال دخانیات و سایر مواد مخدر می‌تواند توانایی طبیعی بدن برای بهبودی خود را کاهش داده و روند بهبودی را طولانی‌تر کند. حتما این موارد را، از قبل از جراحی و تا زمان بهبودی کاملا رعایت کنید. این زمان را به عنوان بهترین زمان برای ترک آنها یک بار برای همیشه در نظر بگیرید.

از خوردن غذاهای شور خودداری کنید زیرا تورم را بیشتر می کند.

داشتن آرامش ذهنی

استرس و عصبانیت به طور جدی بعد از هر عملی مضرر است. داشتن درد، تورم و خارش بعد از عمل لابیاپلاستی در هفنه ی اول بسیار طبیعی است پس نگران نباشید و استرس نداشته باشید. داشتن استرس در چند هفته اول پس از عمل از بهبودی شما جلوگیری می کند. تحقیقات نشان داده است که اضطراب روند درمان را کند می کند. بنابراین آرام باشید و استرس خود را کنترل کنید.

چه زمانی بعد از عمل جراحی ترمیمی لابیا به طور کامل خوب می شویم؟

باید توجه داشته باشید که زمان بهبودی هر فرد متفاوت است و به عوامل زیادی بستگی دارد. ولی به طور معمول تورم اولیه، درد و تغییر رنگ موقت در چند هفته اول پس از جراحی کاهش می یابد. بیشتر تورم بعد از شش هفته از بین می رود. با این حال، ممکن است تا چهار تا شش ماه زمان بهبودی طول بکشد تا ورم به طور کامل از بین برود.

چه مدت زمان بعد از جراحی ترمیمی لابیا می توانم به کار، فعالیت بدنی و فعالیت جنسی برگردم؟

شما پس از گدشت چند روز می توانید به سر کار و سایر فعالیت های سبک بازگردید. اگر شغل شما دارای فعالیت بدنی یا بلند کردن اجسام سنگین است، ممکن است لازم باشد مدت بیشتری در خانه استراحت کنید. شما باید از انجام موارد زیر به مدت چهار تا شش هفته خودداری کنید:

  • رابطه جنسی
  • تمرین های ورزشی سنگین
  • فعالیت های بدنی مانند دوچرخه سواری، دویدن و شنا

بازگشت زودهنگام به این فعالیت ها می تواند بر زخم شما فشار وارد کند، بخیه ها را پاره کند و بهبودی را به تاخیر بیندازد.

مدت زمان مصرف آنتی بیوتیک بعد از جراحی ترمیمی لابیا چقدر است؟

مدت زمان مصرف آنتی بیوتیک به روند بهبودی شما و تجویز پزشک متخصص زنان در ساری بستگی دارد. ولی به طور معمول باید ۵ روز آنتی بیوتیک مصرف کنید تا از عفونت بعد از عمل جلوگیری شود. البته در بعضی از مواقع پزشک ترجیح می دهد بیمار تا ۱۰ روز آنتی بیوتیک را مصرف کند.

کلام آخر

حتما سعی کنید دوتا چهار هفته قبل عمل لبیاپلاستی مصرف مسکن، ویتامین ها، قرص پیشگیری از بارداری و سیگار و الکل را قطع نمایید، تا از خونریزی وکبودی واختلال درترمیم زخم پیشگیری شود.

یادتان باشدکه تا دوماه از بررسی ناحیه عمل خودداری کنید. چون بافت مخاطی نسبتا نازک است و این ناحیه تحت فشار وزن اکثرا دچار تورم خواهد شد و این تورم گاهی تا دو ماه وحتی بندرت تا ۶ ماه ممکن است وجودداشته باشد. بنابراین بعدعمل فرصت دهید تا ناحیه عمل بخوبی ترمیم شود .

برای انتخاب بهترین جراح حتما نظرات مراجعین را بخوانید و عکس های قبل و بعد عمل را درفایل مطب ازپزشکتان درخواست کنید.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

2 فکر در مورد “ مراقبت های بعد از جراحی ترمیمی لبیا (لابیاپلاستی)

  1. کیمیا گفت:

    سلام
    اگر بعد از انجام جراحی پریود بشیم باعث ایجاد عفونت میشه؟

    1. دکتر هدی حق نظر گفت:

      اگر بهداشت رعایت شود خیر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *