فیبروم رحم و بارداری

فیبروم در زنان شایع است، اما در موارد شدید، می تواند بر بارداری یا باروری تأثیر بگذارد. در بیشتر موارد، زنان مبتلا به فیبروم متوجه نمی‌شوند که دچار فیبروم رحم هستند، زیرا این توده‌ها برای ایجاد عوارض قابل توجه بسیار کوچک هستند. با این حال، فیبروم های بزرگتر ممکن است بر لقاح، رشد جنین یا زایمان تأثیر بگذارد. در این مطلب می خواهیم در مورد فیبروم رحم و بارداری با شما صجبت کنیم.

آیا فیبروم رحم باعث ناباروری می شود؟

برخی از انواع فیبروم ها ممکن است بر باروری تأثیر بگذارند. برای مثال، فیبروم‌هایی که به مرکز رحم ایجاد می شوند، می‌توانند لانه‌گزینی جنین را در پوشش داخلی رحم دشوارتر کنند. همچنین فیبروم ها ممکن است با انسداد لوله های فالوپ، کانال هایی که تخمک قبل از بارور شدن اسپرم از آن ها عبور می کند، بر لقاح تأثیر بگذارد.

اگر فیبروم دارید و برای باردار شدن مشکل دارید، ممکن است علت آن فیبروم ها باشند. با این حال با مراجعه به پزشک متخصص زنان در ساری می توانید بفهمید ایا علت اصلی ناباروری شما فیبروم های رحمی است یا خیر.

آیا هنوز هم می توانید با فیبروم ها بارور شوید؟

بله، بسیاری از بیماران مبتلا به فیبروم می توانند باردار شوند. اما برای بهبود شانس بارداری سالم، بهتر است اهداف و اولویت های خود را با پزشک خود در میان بگذارید. اگر فیبروم ها بر کیفیت زندگی شما تأثیر می گذارد، جراح زنان می تواند در مورد گزینه های درمانی که می تواند به حفظ باروری شما کمک کند، صحبت کند.

چه درمان های فیبروم می تواند به حفظ باروری کمک کند؟

برای بیماران جوان‌تر مبتلا به فیبروم که می‌خواهند باروری خود را حفظ کنند، درمان جراحی میومکتومی توصیه می شود. برخلاف هیسترکتومی، میومکتومی رحم شما را نجات می دهد، بنابراین شما همچنان می توانید پس از عمل باردار شوید. میومکتومی ممکن است از طریق یک برش بزرگ یا ترجیحاً از طریق یک روش کم تهاجمی انجام شود.

عوامل متعددی تعیین می کند که آیا شما کاندیدای میومکتومی هستید یا خیر. این شامل:

• محل فیبروم در رحم
  • اندازه فیبروم
  • تعداد فیبروم ها
  • سن بیمار
  • سلامت کلی بیمار

شما می توانید فیبروم رحم را قبل از بارداری یا بعد از زایمان با جراحی به نام میومکتومی از بین ببرید. به همین دلیل است که توصیه می کنیم با پزشک متخصص زنان در ساری خود مراجعه کنید نا بهترین گزینه درمانی انتخاب گردد.

علائم و نشانه های فیبروم رحم در دوران بارداری چیست؟

در حالی که یک فرد باردار ممکن است متوجه فیبروم های کوچک نشود، فیبروم های بزرگ ممکن است منجر به عوارض بارداری شود. فیبروم ها اغلب مورد توجه قرار نمی گیرند، زیرا همیشه علائم یا نشانه ای ایجاد نمی کنند.

علائم معمول فیبروم در دوران بارداری عبارتند از:

• گرفتگی شدید، شبیه به دردهای قاعدگی
  • درد و تنش گسترده در معده
  • مشکلات گوارشی، مانند یبوست
  • اگر فیبروم ها به مثانه فشار وارد کنند، نیاز به ادرار افزایش می یابد.

زنان همچنین ممکن است دچار مشکل در ادرار کردن یا کمردرد شوند، اما این علائم نسبتاً غیرمعمول هستند.

عوارض فیبروم ها در دوران بارداری چیست؟

فیبروم ها معمولاً به طور قابل توجهی بر بارداری تأثیر نمی گذارند. با این حال، آن ها گاهی اوقات می توانند باعث موارد زیر شوند:

خطرات فیبروم بر جنین

به طور کلی، خطر برای نوزاد در حال رشد کم است. اگر فیبروم‌های بزرگ یا متعدد دارید، ایجاد بعضی از عوارض ممکن است:

• جفت غیرطبیعی: فیبروم ها با جفت سرراهی (کاشت جفت در نزدیکی دهانه رحم) و جدا شدن جفت (جدا شدن زودرس جفت از رحم) مرتبط هستند. پزشک شما می تواند از سونوگرافی برای بررسی جفت در دوران بارداری استفاده کند.
  • رشد فیبروم: تحقیقات نشان می دهد که تقریباً دو سوم فیبروم ها در دوران بارداری رشد می کنند. اگر رشد رخ دهد، معمولاً در سه ماهه اول است. پزشک شما ممکن است اندازه فیبروم های شما را از طریق سونوگرافی برای نظارت بر تغییرات و ارزیابی رشد کودک شما بررسی کند. تا به امروز، تحقیقات ارتباط مطلق بین فیبروم و محدودیت رشد جنین را نشان نداده است.
  • موقعیت بریچ: اگر فیبروم‌های شما فضای رحم را محدود می‌کند، ممکن است جنین به جای سر پایین، بریچ باشد. با استفاده از سونوگرافی و معاینه فیزیکی، با نزدیک‌تر شدن به موعد زایمان، وضعیت نوزاد را کنترل می‌کنیم. اگر کودک در وضعیت بریچ باقی بماند، ممکن است پزشک زایمان سزارین را توصیه کند.
  • زایمان زودرس: فیبروم های بزرگ و متعدد بر رحم فشار وارد می کند، که منجر به انقباضات زودرس یا پارگی زودرس غشاها (زمانی که کیسه آب قبل از هفته ۳۷ می ترکد) و زایمان زودرس می شود.

خطرات برای زنان باردار مبتلا به فیبروم

دانستن موقعیت و اندازه فیبروم‌های شما می‌تواند به شما و پزشک شما کمک کند تا برای مشکلات احتمالی بارداری و زایمان آماده شوید، مانند:

• اتساع ناقص دهانه رحم: ازدحام در ناحیه تحتانی رحم به دلیل فیبروم های حجیم می تواند دهانه کانال زایمان را مسدود کند. انسداد فیبروم در این ناحیه می تواند خطر نیاز به سزارین را افزایش دهد.
  • انقباض ضعیف: اختلال در بافت طبیعی رحم ناشی از فیبروم ممکن است منجر به انقباضات ضعیف شود. این امر اتساع کامل دهانه رحم را در هنگام زایمان دشوار می کند و ممکن است نیاز به زایمان سزارین داشته باشد.
  • خونریزی پس از زایمان: انقباض ضعیف می تواند منجر به خونریزی پس از زایمان شود. اگر رحم نتواند منقبض شود، رگ های خونی رحمی که جفت را تغذیه می کنند ممکن است به خونریزی ادامه دهند. خونریزی پس از زایمان یک اورژانس پزشکی است و معمولاً در عرض ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از زایمان رخ می دهد. اگر خونریزی شدید واژن را تجربه کردید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

درمان فیبروم های رحمی در بارداری

پزشک ممکن است روش جراحی میومکتومی را برای درمان فیبروم در بارداری توصیه کند. در مواردی که فیبروم‌ها به‌ویژه بزرگ هستند، که می‌توانند پیامدهای مهمی داشته باشند، جراح ممکن است یک میومکتومی انجام دهد و فیبروم‌ها را در طول بارداری با از بین ببرد. با این حال، این نادر است، زیرا جراحی می تواند عوارض بیشتری را به همراه داشته باشد.

برداشتن فیبروم در حین زایمان سزارین رایج‌تر می باشد، اما هنوز هم خطرناک است. در نتیجه فقط در صورت لزوم انجام می شود. در صورت امکان، گزینه امن ترین این است که تا پس از زایمان صبر کنید.

آیا می توانید با فیبروم رحم زایمان طبیعی داشته باشید؟

اکثر بیماران مبتلا به فیبروم می توانند زایمان طبیعی داشته باشند. با این حال، فیبروم ها خطر سزارین را افزایش می دهند. احتمال نیاز به سزارین در بیماران مبتلا به فیبروم در مقایسه با بیماران باردار بدون فیبروم، شش برابر بیشتر است.

آیا فیبروم ها بعد از بارداری خود به خود از بین می روند؟

بسیاری از اوقات، فیبروم ها در بارداری رشد می کنند و اغلب پس از زایمان پسرفت می کنند. اما برای برخی از بیماران، فیبروم همچنان باعث ایجاد علائم شدید مانند خونریزی شدید قاعدگی می شود. اگر همچنان این علائم را دارید، برای درمان باید اقدام کنید.

8 فکر در مورد “ فیبروم رحم و بارداری

1. yegane گفت:

دلیل ایجاد فیبروم رحم چیست

دلیل ایجاد فیبروم رحم تغییرات هورمونی میباشد

2. Zahar گفت:

عالی بود مرسی از مقالات مفیدتون

3. نرگس گفت:

با سلام مطالب جامع و کامل بود و تشکر از مطالب خوبتون

4. Eli گفت:

آیا تاخیر در سیکل ماهیانه دلیل وجود کیست است؟

میتواند باشد

5. negar گفت:

فیبروم های کوچک و خوش خیم در طول بارداری تهدیدی ایجاد میکنه؟
    بزرگ شدن جنین تاثیری روی رشد فیبروم هم میزاره؟

سلام. فیبروم های ریز و متوسط معمولا مشکلی ایجاد نمیکنند اما گاهی اوقات فیبروم های درشت بزرگتر میشوند که خطر زایمان زودرس و خونریزی را بیشتر میکند