دانستنی های زنان

علت و علائم واژینیسموس

به طور کلی ممکن است زنان بسیاری دچار اختلال واژینیسموس شوند و از بروز این اختلال آزرده خاطر شوند.
لازم است بدانید که زنانی که این اختلال را تجربه می کنند نباید دچار خجالت زدگی شوند, زیرا رخ دادن این عارضه کاملا غیرارادی است و می توان واژینیسموس را به دو نوع اصلی تقسیم بندی کرد. در نوع اولیه, انقباض واژن قبل از وارد شدن یا نفوذ هر عاملی به واژن رخ می دهد. ولی در نوع ثانویه, در ابتدا و تنها یکبار امکان ورود به واژن وجود دارد و پس از آن دیگر نفوذ به واژن (به علت انقباض آن) غیر ممکن می شود.

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که واژینیسموس به چه علت بروز می کند؟ و علائم آن چیست؟ما در این مقاله قصد داریم به شما اطلاعاتی را در خصوص واژینیسمسوس به شما ارائه دهیم پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید. 

واژینیسموس چیست؟

تحریک انقباضی غیرارادی عضلات واژن, می تواند در بسیاری از زنان رخ دهد. این امر به دنبال تحریک واژن و به صورت غیر خود آگاه رخ داده و می تواند باعث بروز مشکلاتی در روابط جنسی زوجین شود. جالب است بدانید زنانی که با واژینیسموس درگیر اند نسبت به معاینه ی لگن دارای واکنش کاملا طبیعی بوده و در این معاینات هیچگونه دلیلی برای بروز این عارضه( واژینیسموس و انقباضات عضلانی مهبل) یافت نمی شود. آمار مشخصی از زنانی که دچار این عارضه هستند, در دسترس نمی باشد. ولی به طور کلی این عارضه می تواند باعث بروز مشکلات نسبتا زیادی در رابطه ی جنسی زوجین شود. این اختلال می تواند عملکرد جنسی را مختل کند, ولی باعث کاهش میل جنسی در زن نخواهد شد, یعنی تنها در ورود آلت تناسلی به درون واژن مشکل ایجاد خواهد شد. 

علت واژینیسموس چیست؟

به طور کلی در مواردی که زن قصد وارد کردن تامپون یا پد بهداشتی به واژن دارد, لمس نواحی نزدیک واژن انجام می گیرد یا شریک جنسی زن قصد وارد کردن آلت تناسلی به واژن را دارد, واژینیسموس رخ می دهد. همچنین گاهی به دنبال انجام جراحی های زنان و زایمان, انجام رادیوتراپی و پس از بروز یائسگی,  بروز انقباض واژن محتمل است. کاهش سطح استروژن نیز می تواند باعث کاهش خاصیت ارتجاعی در واژن شده و برقراری رابطه ی جنسی را با مشکل مواجه سازد.

علائم و نشانه های واژینیسموس چیست؟

واژینیسموس نیز دارای اختلالات و مشکلات دیگر با برخی علائم همراه است که در صورت مشاهده این علائم می بایست به یک متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید. 

هم چنین از جمله شایع ترین و مهم  علائم واژینیسموس می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سفت شدن و انقباض غیر ارادی عضلات واژن
  • درد حین برقراری رابطه جنسی
  • احساس سوزش و خارش حین ورود هر چیزی به واژن
  • کاهش میل جنسی 
  • درد در هنگام استفاده از تامپون 
  • درد در هنگام معاینه واژن 
  • اسپاسم کلی ماهیچه ها

تشخیص واژینیسموس

برای تشخیص درمان واژینیسموس این عارضه لازم است به متخصص زنان در ساری مراجعه کنید. لازم است بدانید که توصیف هر یک از علائم جنسی و معاینه ی لگن در تشخیص عارضه موثرند و پزشک با بررسی علائم و معاینه فرد می تواند به تشخیص و درمان این اختلال بپردازد. 

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

4 فکر در مورد “ علت و علائم واژینیسموس

  1. sheyda گفت:

    سلام
    فیزیوتراپی لگن کمکی به بهبود واژینیموس میکنه؟

    1. دکتر هدی حق نظر گفت:

      بله

  2. fatima گفت:

    سلام.ایا عفونت های مثانه هم ممکنه باعث ایجاد واژینیموس بشه؟

    1. دکتر هدی حق نظر گفت:

      سلام درعفونتهای مثانه وعفونتهای واژن بدلیل ایجاد درد وناراحتی امکان مقاربت دردناک وواژینیسم وجوددارد به همین دلیل قبل درمان این عفونتها سکس توصیه نمیشود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + 2 =