سندرم پیش از قاعدگی یا PMS

برخی بر این عقیده اند که PMS پی ام اس یا همان سندرم پیش از قاعدگی انواع مختلفی دارد. برای مثال نوعی از پی ام اس با نام پی ام اس مرطوب شناخته شده است. برخی از افراد در این دوران احساس می کنند که در دوران پیش از قاعدگی افزایش وزن پیدا می کنند، احساس نفخ و تجمع مایع در شکم، لگن، اندام ها مخصوصاً در سینه ها دارند و سینه ها حساس می شوند.
در بعضی از افراد هم نوع سندرم پیش از قاعدگی یاPMS متفاوت است و این افراد معمولاً ویار به غذاهای خاص پیدا می کنند. برخی از افراد هم بیان می کنند که دچار عصبانیت و پرخاشگری یا افسردگی می شوند.
در رابطه با اختلالات گوارشی نمی توان به طور حتم نظر داد. ولی در برخی افراد دیده شده است که در دوران پیش از قاعدگی اسهال یا یبوست را تجربه می کنند

سندرم پیش از قاعدگی یا PMS چیست

مجموعه ای از علائم که یک زن ممکن است در انتهای چرخه قاعدگی قبل از شروع قاعدگی بعدی تجربه کند، سندرم پیش از قاعدگی می گویند.

۷۵ درصد زنان قبل از یائسگی این سندرم را تجربه می کنند. اما شدت و تعداد این علائم در بین بانوان متفاوت می باشد. این علائم معمولا بین ۵ تا ۷ روز در ماه بروز می کنند.

علائم سندرم پیش از قاعدگی

علائم سندرم پیش از قاعدگی شامل طیف وسیعی از تغییرات جسمی و روحی می باشد. این علائم عبارتند از :
• حساسیت به لمس در پستان ها
• نفخ و احتباس مایعات
• سردرد های هورمونی
• تحریک پذیری
• میل شدید به شیرینی و خوردن غذا
• گرفتگی عضلات

علت بروز سندرم پیش از قاعدگی

تاکنون به طور دقیق مشخص نشده که چرا برخی از بانوان این علائم را تجربه می کنند اما برخی دیگر این علائم را ندارند.اما تصور می شود که نوسانات هورمونی و مواد شیمیایی مغز در برور علائم پی ام اس نقش مهی دارند.
بر طبق یک تحقیق مشخص شده است که برخی از زنان حساسیت بیشتری نسبت به تاثیر هورمون های زنانه استروژن و پروژسترون بر سطح سرتونین دارند.

سرتونین یک ماده شیمیایی در مغز است که نقش بسیار کلیدی در تنظیم احساسات و خلق و خو دارد. البته غذا ها و نوشیدن های که بانوان قبل از شروع قاعدگی مصرف می کنند نیز در بروز این علائم موثر می باشد.

تاثیر مواد غذایی بر علائم سندرم پیش از قاعدگی

با تغییر رژیم غذایی و برخی فاکتورها حتی اگر در ژنتیک آن فرد این علائم وجود داشته باشد، می توان این اختلال را کنترل کرد.
به طور کلی علائم پیش از عادات ماهیانه در سنین ابتدایی شروع پریود اتفاق نمی افتد. مساله بعدی اینکه با شروع یائسگی این مشکل از بین می رود.
بنابراین علائم پی ام اس در افراد در سنین پایین دیده نمی شود. زیرا لازم است بلوغ کامل و تغییرات هیپوتالاموس ایجاد شوند تا تخمک گذاری به طور کامل انجام شود.

بنابراین در این سنین ما انتظار پریود های منظم را نداریم و در صورتی که شکایتی در این زمینه دارند حتماً به دنبال اختلال زمینه ای باشند و حتماً به پزشک مراجعه کنند. زیرا این مورد نمی تواند طبیعی باشد

چه عواملی ابتلا به سندرم پیش از قاعدگی را افزایش می دهند

مواردی وجود دارد که می تواند خطر ابتلا به سندرم پیش از قاعدگی را در برخی از افراد افزایش دهد، که این علائم عبارتند از:
• ژنتیک (سابقه ابتلا به سندرم پیش از قاعدگی در خانواده): افرادی که در خانواده خود فردی را مبتلا به این بیماری دارند، احتمال دارد این بیماری نیز در افراد دیگر به وجود بیاید.
• سابقه خانوادگی افسردگی: افرادی که در خانواده خود سوابق افسردگی و اینگونه مشکلات عاطفی را دارند.
• خشونت خانوادگی: خانم هایی که یکی از انواع خشونت عاطفی را در خانواده خود تجربه کرده اند.
• سوء مصرف مواد: اگر فردی سوء مصرف مواد داشته باشد، ممکن است احتمال ابتلا به این بیماری را در خود افزایش دهد.
• آسیب های اجتماعی: یکی از اثرات منفی که آسیب های اجتماعی بر فرد می گذارد، افزایش احتمال ابتلا به سندرم پیش از قاعدگی است.
• مشکلات عاطفی: در آخر، مشکلات عاطفی نیز می تواند احتمال ابتلا به این بیماری را در فرد افزایش دهد.

درمان سندرم پیش از قاعدگی یا PMS

در اغلب موارد، درمان خاصی برای این بیماری وجود ندارد. اما در ادامه به روش هایی برای درمان سندرم پیش از قاعدگی ارائه می دهیم:
• آگاهی بخشی و اطمینان دادن به فرد و گاه استفاده از درمان های درمانهای علامتی کمک کننده است.
• استفاده از ویتامین Eمی تواند برای بهبود درد پستان و گاه علائم دیگر مفید باشد
• در شرایط روحی نامناسب و افسردگی که شدید باشد و در روابط فرد اختلال ایجاد کند، می تواند از داروهای ضد افسردگی استفاده کرد.
• در موارد شدید می توان از داروهای مکمل قرص های جلوگیری که تخمک گذاری را مهار می کند، استفاده نمود.
• ورزش،کاهش مصرف کافئین، کاهش مصرف شکر تصفیه شده و نمک می تواند علائم سندرم پیش از قاعدگی را کاهش دهد.
• در بسیاری از خانم ها، ورزش هایی مانند ایروبیک می تواند به تسکین علائم کمک کند. پیاده روی، دویدن، دوچرخه سواری و شنا از جمله تمرینات ایروبیک هستند که ضربان قلب و عملکرد ریه ها را بهبود می بخشند. ورزش منظم، البته نه در روزهایی که علائم مشاهده می شود، بسیار مفید خواهد بود.
• رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات و افزودن مواد غذایی سرشار از کلسیم به رژیم غذایی مانند ماست و سبزیجات سبز رنگ در اسن دوران در کاهش علائم پی ام اس بسیار موثر است.
• داشتن خواب کافی بهترین روش کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی است. علاوه بر این سعی کنید، استرس خود را کم کنید. امتحان کنید که چه چیزهایی ذهن و بدن شما را آرام می‌کند، همان کارها را انجام دهید. یوگا، مدیتیشن، تنفس عمیق و حتی ماساژ گزینه های خوبی برای شماست

توجه داشته باشید که سندروم پیش از قاعدگی مسئله نگران کننده‌ای نیست.

داشتن یک شیوه زندگی سالم می‌تواند علائم این عارضه را در بیشتر خانم ها از بین ببرد. سعی کنید هر ماه قبل از شروع پریودی، علائمی که دارید را در یک دفترچه یادداشت کنید تا مطمئن شوید که مربوط به سندروم پیش از قاعدگی هستند و درمان های گفته شده را امتحان کنید.

با اولین درمان، دلسرد نشوید و انتظار معجزه نداشته باشید. با این حال اگر علائم شما شدید و ادامه دار بود، حتما به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید

4 فکر در مورد “ سندرم پیش از قاعدگی یا PMS

1. صبا گفت:

سلام ببخشیدچه مواقعی برای درمان سندروم پیش از قاعدگی به پزشک مراجعه کنیم؟

هر زمان که باعث اختلال در روند زندگی و فعالیت های اجتماعی و فیزیکی فرد شود، مراجعه به پزشک لازم است.

2. زهرا عباسی گفت:

PMS با بالا رفتن سن تغییر می‌کنه؟باعث چاقی هم میشه؟؟

بابالارفتن سن pms یا سندرم پیش ازقاعدگی معمولا خفیفترمیشود گاهی دراین سندرم ممکنه پرخوری وافزایش اشتها دیده شود که سبب افزایش وزن میشود.