جراحی کیست تخمدان

کیست های تخمدان کیسه های پر از مایعی هستند که می توانند در خانم ها در سال های باروری یا به ندرت پس از یائسگی ایجاد شوند. در برخی از افراد کیست تخمدان خود به خود از بین برود یا علائمی ایجاد نمی کند، ممکن است نیازی به مداخله جراحی برای کیست تخمدان نداشته باشند. با این حال، اگر کیست بزرگتر شود، علائم ایجاد کند، یا پیش سرطانی یا سرطانی باشد، پزشک متخصص زنان ممکن است جراحی را برای برداشتن آن توصیه کند. امروز می خواهیم به جراحی کیست تخمدان و اینکه چه زمانی برای برداشتن کیست به جراحی نیاز است، بپردازیم.

جراحی کیست تخمدان چیست؟

بیماران با کیست های بزرگ، علائم دردناک یا تصویربرداری مشکوک ممکن است، جراحی کیست تخمدان به آن ها توصیه شود. جراحی کیست تخمدان برداشتن کیست از تخمدان ها از طریق برش های کوچک (لاپاراسکوپی) یا از طریق یک برش بزرگتر (لاپاراتومی) در شکم است. حدود ۸ درصد از زنان مبتلا به کیست تخمدان، کیست هایی به اندازه کافی بزرگ دارند، که نیاز به درمان دارند.

همانطور که گفته شد، دو گزینه جراحی برای کیست تخمدان وجود دارد. لاپاراسکوپی یک روش کم تهاجمی است، در حالی که لاپاراتومی نیاز به برش بزرگتر دارد. عوامل مؤثر بر تصمیم گیری نوع جراحی شامل اندازه کیست و احتمال سرطانی بودن آن است.

هدف از جراحی کیست تخمدان چیست؟

هدف از جراحی کیست تخمدان، برداشتن کیست هایی است که یا علائم دردناکی ایجاد می کنند و روش های دیگر درمانی کارآمد نیستند و یا سرطانی هستند. برداشتن کیست ها به این معنی نیست که با گذشت زمان بر نمی گردند. مهم است که قبل از جراحی در مورد باروری با پزشک خود صحبت کنید زیرا برداشتن تخمدان ها یا آسیب رساندن به تخمدان ها در طول جراحی می تواند بر توانایی شما برای باردار شدن به طور طبیعی تأثیر بگذارد. با این حال، حتی اگر هر دو تخمدان به دلیل کیست برداشته شوند، باز هم امکان حمل نوزاد با استفاده از لقاح آزمایشگاهی وجود دارد.

کیست ها به طور طبیعی در طول چرخه قاعدگی یک زن در طول سال های باروری او ایجاد می شوند. بسیاری از زنان حتی نمی دانند کیست دارند تا زمانی که این کیست باعث درد یا علائم شود یا با آزمایش تشخیصی پیدا شود.

کیست ها همچنین می توانند با اندومتریوز همراه باشند که در آن بافت پوشش داخلی رحم در خارج از آن رشد می کند، یا سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)،هنگامی که کیست ها توسط هر یک از این بیماری ها ایجاد می شوند، می توانند منجر به مشکلات باروری شوند.

کیست تخمدان چیست و چه زمانی باید کیست تخمدان را با جراحی برداشت؟

برای درمان همه کیست های تخمدان جراحی نیاز نیست. کوچکترها اغلب خود به خود و بدون نیاز به مداخله حل می شوند. با این حال، ممکن است پزشک برداشتن کیست های بزرگتر و کیست هایی را که جامد یا نیمه جامد هستند توصیه کند. کیست های جامد یا نیمه جامد ممکن است سرطانی باشند، بنابراین برداشتن آن ها یک اقدام احتیاطی است.

برخی از دلایل اضافی که ممکن است پزشک برداشتن کیست تخمدان را توصیه کند عبارتند از:

• کیست سرطانی بودن تایید شده است.
  • کیست بزرگتر از ۱۰ سانتی متر می شود.
  • بعد از یائسگی رشد می کند.
  • پاره می شود و به خونریزی ادامه می دهد (نادر)
  • علائم با فعالیت های روزانه تداخل دارد.
  • پیچ خوردگی تخمدان
  • کیست غیرسرطانی است اما علائم  دردناکی ایجاد می کند.
  • کیست باعث ناباروری شده است.

اقدامات قبل از جراحی کیست تخمدان چیست؟

باید دستورالعمل های دقیقی را انجام دهید، از قبیل:

• چه زمانی باید خوردن و آشامیدن را متوقف کرد (معمولاً ۶ تا ۸ ساعت قبل از جراحی)
  • چه مدت یک فرد می تواند انتظار داشته باشد که در بیمارستان بماند.
  • چه زمانی مصرف برخی داروها یا مکمل ها را قطع کنید.

پزشک همچنین هرگونه آزمایش قبل از جراحی را که ممکن است فرد برای تعیین صلاحیت خود برای جراحی نیاز داشته باشد، برنامه ریزی می کند.

جراحی برداشتن کیست تخمدان چگونه انجام می شود؟

جراحی برداشتن کیست تخمدان دو نوع است: لاپاراسکوپی و لاپاراتومی. شرح هر یک در زیر ظاهر می شود.

لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی تخمدان  یک جراحی کم تهاجمی است که پزشک متخصص زنان می توانند از آن برای برداشتن کیست از تخمدان استفاده کنند. لاپاراسکوپی شامل ایجاد یک یا چند برش کوچک در شکم است که از طریق آن تیم جراحی ابزار مورد نیاز برای برداشتن کیست را وارد می کند. کیست در صورت امکان از تخمدان جدا می شود (یا ممکن است نیاز به برداشتن کل تخمدان باشد).

بافت کیست از بدن خارج می شود. جراح دوربین و ابزار را برمی دارد و سپس برش های کوچک را با بخیه های کوچک می بندد. زمان ریکاوری معمولاً سریع است و فرد اغلب قادر است بیشتر فعالیت‌های خود را در عرض ۵ روز از سر بگیرد.

اگرچه زمان‌ها بسته به پیچیدگی این روش متفاوت است، اما جراحی اغلب حدود ۱ ساعت طول می‌کشد و فرد باید ۲ تا ۳ ساعت در اتاق ریکاوری یا اتاق بعد از عمل بماند تا تحت نظر باشد.

لاپاراتومی

لاپاراتومی شامل ایجاد یک برش بزرگتر در شکم برای برداشتن کیست و در موارد احتمالی سرطان تخمدان یا بافت های دیگر است. پزشک ممکن است لاپاراتومی را برای کیست های بزرگتر یا زمانی که مشکوک به سرطان باشد توصیه کند.

این روش نیاز به برش بزرگتری دارد که در شکم ایجاد شود. با توجه به وسعت جراحی، فرد می تواند انتظار زمان بهبودی طولانی تری داشته باشد. بیمارستان ها ممکن است از فرد بخواهند که برای بهبودی ۱ تا ۲ شب بماند.

بهبودی بعد از جراحی کیست تخمدان

بهبودی ممکن است بر اساس روش متفاوت باشد. اکثر افراد در عرض یک هفته به فعالیت ها و روال عادی خود باز می گردند. بهبودی پس از عمل لاپاراتومی بیشتر طول می کشد. پس از انجام این روش، فرد می تواند انتظار اقامت ۱ تا ۲ شب در بیمارستان را داشته باشد. پس از بازگشت به خانه، آن ها باید به مدت ۶ هفته یا بیشتر از فعالیت های شدید خودداری کنند.

در دوران نقاهت، فرد باید از وارد کردن فشار یا فشار به شکم خودداری کند.

کلام اخر

کیست های تخمدان معمولاً بدون درمان از بین می روند، اما معمولاً نیاز به نظارت پزشک متخصص زنان دارند. اگر کیست ها پاره شوند، علائم ایجاد کنند یا مشکوک به سرطانی بودن (هر چند نادر) باشند، جراحی برداشتن کیست تخمدان مرحله بعدی درمان است.

2 فکر در مورد “ جراحی کیست تخمدان

1. kosar گفت:

چاقی میتونه باعث ایجاد کیست تخمدان بشه؟
    بعد از برداشتن کیست چه عوارضی ایجاد میشه؟

چاقی عمدتا باعث تخمدان پلی کیستیک میشود که نیاز به جراحی ندارد