دانستنی های زنان

آنچه در مورد زگیل تناسلی باید بدانید!

زگیل تناسلی یکی از شایع ترین بیماری های عفونی منتقله از راه تماس جنسی (مقاربتی) است که عامل آن ویروس hpv یا ویروس پاپیلوم انسانی است و راه انتقال اصلی آن تماس پوست با پوست آلوده به ویروس طی رابطه جنسی است که ممکن است از طریق واژینال یا مقعدی یا دهانی صورت پذیرد و بطور کمتر شایع از طریق روشهای غیرجنسی قابل انتقال است.

در این مقاله به موضوع آنچه در مورد زگیل تناسلی باید بدانید و راه تشخیص زگیل تناسلی پرداخته ایم.
در۹۰ درصد موارد ویروس طی دوسال ازبدن فرد آلوده ای که سیستم ایمنی بالایی دارد دفع میشود،
بنابراین آشنایی با این ویروس وبیماری هایی که توسط آن ایجاد می شود و راههای تشخیص و روشهای پاکسازی آن و همچنین روش های تقویت سیستم ایمنی ازموارد مهمی است که دراین مقاله به آن ها خواهیم پرداخت.

خصوصیات و تشخیص ویروس زگیل تناسلی

ویروس hpv ویروس کوچک و حلقوی شکل است که حاوی دورشته DNAهست شامل ۲۰۰ نوع در دنیاست که ۴۰ نوع آن قدرت بیماری زایی درانسان دارد و بیشتر از طریق سکس(رابطه جنسی) قابل انتقال است و بنام ویروس زگیل تناسلی معروف می باشد و ضایعات آن درناحیه تناسلی و دهان و حلق بروز می کند.

زگیل تناسلی یکی از شایع ترین بیماری عفونی مقاربتی و منتقله از راه تماس جنسی است که هم در خانم ها و هم درآقایان دیده می شود حتی در افرادی که یک شریک جنسی دارند، آلودگی ممکن است در آن فرد دیده شود.
راه انتقال ویروس تماس جنسی واژینال ،مقعدی، دهانی و راههای غیرجنسی که کمتر شایعند شامل زایمان و انتقال ویروس از مادر آلوده به نوزاد، و آلودگی از طریق نوک انگشتان دستهای افراد آلوده وگاهی هم ابزارهای تشخیصی بیمارستانی آلوده میباشد.

علائم زگیل تناسلی

ازنظر وجودعلائم گاهی بعداز ورود ویروس ممکنه ازچندهفته تا چندماه وگاها تاسالها شخص بی علامت باشد و بعد مدتی دچار علائم شود .

معمولا زگیلها درخانم ها در ناحیه مقعد واطراف آن ، داخل واژن و بیرون آن و دهانه رحم و کشاله ران ظاهرمی شود ، ودر آقایان درناخیه بیضه ها واطراف آن، مقعد واطراف آن، کشاله ران وران ها دیده می شود.

گاهی ممکن است زگیل ظاهرنشود ولی علایم سوزش ، خارش، ترشح واژینال دیده شود ، معمولا ویروس های پرخطر منجر به زگیل پوستی نمیشوند ولی منجربه سرطان میشوند .

راه تشخیص ویروس زگیل تناسلی

می توان از ضایعات مشکوک نمونه برداری کرد وبه آزمایشگاه فرستاد ولی گاه این روش خیلی در تشخیص دقیق نیست . معمولا روش تشخیص ویروس درآقایان تستهای ادراری است که هنوز تکنولوژی آن درایران فراگیرنشده و مراکز محدودی آن را انجام می دهند.

ولی تستهای تشخیصی درخانمها شامل انجام پاپ اسمیر سالانه از ۲۱ سالگی و تست بررسی ژنوتیپ ویروس hpv هر ۵سال از ۳۰ سالگی و انجام کولپوسکپی در صورت وجود hpv پرخطر نوع ۱۶و۱۸ و یا داشتن پاپ اسمیر غیرطبیعی که می تواند تغییرات سلولی ویروس زگیل تناسلی را مشخص کند وتا ۹۹درصد تشخیصی هست.

همچنین درصورت وجود زگیل تناسلی پایدار وعودکننده و مقاوم به درمان میتوان تست بررسی ژنوتیپ HPV_DNA رادرخواست کرد و یا بعنوان غربالگری سرطان سرویکس میتوان هر۵سال توصیه نمود و گونه های پرخطر ویروس را که احتمال سرطان را بیشترمی کنند مشخص کرد ودرصورت تایید وجود نوع پرخطر تست را ۶ماه بعد مجددا تکرارکرد.

علل افزایش شانس ابتلا به ویروس

ازطرفی عللی که شانس ابتلا به ویروس hpv را زیاد می کنند عواملی اند که برسیستم ایمنی اثر می گذارند، شامل: ویروسhpv، سیگار، ضعف ایمنی،عفونتهای مقاربتی مثل ویروس ایدز و کلامیدیا،مصرف طولانی مدت قرصهای پیشگیری ازبارداری ، تعدادزیاد زایمانها می باشد.

بنابراین توجه به این علل وپیشگیری از آن ها می تواند به میزان زیادی از بروز سرطان دهانه رحم جلوگیری بعمل آورد.

راه حذف ویروس پاپیلومای انسانی

مهمترین نکته در رهایی از ویروس زگیل تناسلی تقویت سیستم ایمنی است باتوجه به اینکه ۹۰درصد موارد ویروس از طریق تقویت سیستم ایمنی از بدن پاک میشود و ۱۰درصد خطر پایداری ویروس وجوددارد بنابراین تقویت سیستم ایمنی جزو مهمترین اقدامات می باشد .

روشهایی که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند در ذیل به آن ها اشاره شده است:

۱.مصرف رژیم غذایی سالم وارگانیک
شامل مصرف میوه جات، سبزیجات وحبوبات ، ماهی، وپروتئینهای گیاهی نظیر قارچ وگیاهان (برگ سبز ازجمله کاهوواسفناج) و گیاهان ضدویروس مثل برگ درخت زیتون زنجبیل، گون ، شیرین بیان باعث تقویت سطح ایمنی بدن میشود ،همچنین دوری از فست فود وانواع سس و غذاهای سرخ کردنی وشیرینی توصیه میشود ولی درعوض مصرف بیشتر غذاهای ارگانیک و سرشار از ویتامین و ماست و پنیر پروبیوتیک توصیه می شود.

۲. مصرف بیشترمکمل های غذایی شامل ویتامین سی، دی، ایی ، فولیک اسید ، ایندول ۳-کاربینول (که درگل کلم وانواع کلم فراوان هست)
۳. عدم مصرف دخانیات حتی قلیان
۴. داشتن خواب کافی وزندگی کم استرس
۵. ورزش منظم وحفظ وزن نرمال
۶. عدم مصرف طولانی مدت قرصهای پیشگیری ازبارداری، مصرف بیشتر از ۵ سال از این قرصها میتواند خطر سرطان دهانه رحم را ۴برابر افزایش دهد بنابراین باید سعی شود که طولانی مدت مصرف نشود درصورت قطع آن و تعادل هورمونی بدن سیستم ایمنی قویتر شده و دفع ویروس زگیل تناسلی ازبدن آسان تر میگردد.

روشهای پیشگیری ازاین ویروس

۱)تزریق واکسن گارداسیل:

که دربرابر تیپ ۶و۱۱و۱۶ و۱۸ ویروس ایمنی زایی می کند. اگرچه در برابر تمام انواع ویروس ایمنی ایجاد نمیکند اما دربرابر ۹۰درصد ویروس زگیل تناسلی (تیپ ۶ و۱۱) و۷۰درصد ویروس پرخطر سرطان دهانه رحم(۱۶و۱۸)ایمنی ایجادمی کند وهمچنین واکسن شانس ابتلا به سایرانواع ویروس را ازطریق افزایش ایمنی بدن کاهش می دهد.
بهتر است سعی شود با تزریق بموقع واکسن گارداسیل درسن ۹تا۱۵ سالگی ودر غیر اینصورت تا سن ۲۶ سالگی و داشتن یک شریک جنسی مطمئن خطر ابتلا به ویروس کاهش یابد ،چون حتی کاندوم هم نمیتواند صددرصد جلوی انتقال ویروس را بگیرد درصورت وجود عفونتهای مقاربتی دراولین فرصت برای درمان و پیگیری آن جهت رفع علائم اقدام نمود.

۲)روشهای غربالگری:

روش های غربالگری درخانم ها ازجمله تست پاپ اسمیر سالانه وتستhpvهر۵سال میتواند روش بسیارمفیدی درغربالگری وتشخیص زودهنگام نوع پرخطر ویروس و سرطان دهانه رحم باشد .

۳)خودداری ازرابطه جنسی درصورت مشاهده زگیل تناسلی :

خودداری از رابطه جنسی در صورت مشاهده زگیل در دهان، اطراف نواحی تناسلی ومقعد وانجام اقدامات درمانی جهت رفع ان سبب میشود از افزایش تعداد و وسعت زگیلها و تغییرات سلولی وپیشرفت بیماری جلوگیری شود.

۴)شست و شوی منظم دست هاو نوک انگشتان فرد آلوده

امروزه درمورد پیشگیری از روش های غیرجنسی انتقال ویروس، بر شستشوی منظم دست ها ونوک انگشتان درافراد آلوده به ویروس تاکید می شود و ضدعفونی صحیح و درست ابزارهای تشخیصی مورد استفاده با استفاده از ضدعفونی کننده های غیر الکلی مثل هیپوکلریت (وایتکس) جهت حذف ویروس تاکید می شود.

روشهای حذف زگیل های تناسلی

شامل استفاده ازدرمان های دارویی، لوسیونها، کرایو درمانی،لیزر ،پلکسر می باشد.
هزینه درمان زگیل تناسلی بسته به وسعت وگستردگی ضایعات متفاوت است. بهتر است در مراحل اولیه بیماری به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

بنابراین بطورخلاصه تزریق واکسن و رابطه جنسی محافظت شده وانجام تستهای غربالگری دوره ای وتقویت سیستم ایمنی جزو مهمترین راهکارهای مقابله با ویروس hpv است.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

3 فکر در مورد “ آنچه در مورد زگیل تناسلی باید بدانید!

  1. yegane گفت:

    شما واکسن گارداسیل هم میزنید یا باید مرکز بهداشت انجام بدیم ؟

  2. mahdieh گفت:

    اگر واکسن گارداسیل در دوران بارداری زده بشه برای جنین خطرناکه؟

    1. دکتر هدی حق نظر گفت:

      تزریق واکسن گارداسیل دربارداری توصیه نمیشه اما اگر ناخواسته تزریق شد دلیلی برسقط جنین نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 6 =