دانستنی های زنان

آیا با تنبلی تخمدان می توان باردار شد؟

آیا با تنبلی تخمدان می توان باردار شد؟

آیا با تنبلی تخمدان می توان باردار شد؟ اکثر خانم ها می خواهند و انتظار دارند که بچه دار شوند. اما خانم هایی که دارای بیماری مزمن مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) هستند، اغلب در مورد بچه دار شدن نگران هستند، از جمله اینکه آیا می توانند باردار شوند یا خیر. تنبلی تخمدان یک بیماری مزمن و طولانی مدت است که درمان قطعی در آن وجود ندارد. سندرم تخمدان پلی کیستیک بر نحوه عملکرد تخمدان‌های خانم ها تأثیر می‌گذارد و بنابراین یکی از علل شایع ناباروری در خانم هاست.

چرا تنبلی تخمدان باعث ناباروری می شود؟

سندرم تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان یک بیماری پیچیده هورمونی است که از هر پنج زن در سنین باروری یک نفر را تحت تاثیر قرار می دهد. خانم ها مبتلا به PCOS مقدار کمتری استروژن (هورمون‌های زنانه) و تولید بیش از حد آندروژن (هورمون‌های مردانه) دارند. این باعث ایجاد کیست های ریز روی سطح تخمدان می شود.
به دلیل این عدم تعادل هورمونی، بانوان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک اغلب چرخه های قاعدگی نامنظم دارند زیرا آن ها تخمک گذاری نمی کنند یا فقط گاهی اوقات تخمک گذاری می کنند. بنابراین بانوان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک در مقایسه با سایر خانمها بیشتر با مشکلات ناباروری مواجه هستند.

آیا در صورت ابتلا به تنبلی تخمدان می توانم باردار شوم؟

اگرچه سندرم تخمدان پلی کیستیک علت شایع مشکلات باروری در خانم ها است، اما بسیاری از زنان مبتلا به این بیماری می توانند به طور طبیعی باردار شوند. از سوی دیگر، برخی از خانم ها ممکن است برای کمک به شروع تخمک گذاری یا تنظیم تخمک گذاری و در نتیجه باردار شدن نیاز به مصرف دارو داشته باشند. با درمان مناسب و تغییرات مثبت در شیوه زندگی، اکثر خانم ها مبتلا به PCOS می توانند باردار می شوند.

چگونه می توانم با تنبلی تخمدان باردار شوم؟

اتخاذ یک سبک زندگی سالم، از جمله قرار گرفتن در محدوده وزن سالم، سیگار نکشیدن، کاهش مصرف الکل، رعایت یک رژیم غذایی سالم، ورزش منظم فراوان و خواب کافی ، اولین کاری است که برای بهبود شانس باردار شدن و داشتن فرزند سالم یک خانم باید انجام شود.
تعداد زیادی از خانم ها مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک با وزن زیاد خود دست و پنجه نرم می کنند که یکی از علائم رایج این بیماری است. اگر اضافه وزن دارید، پزشک به شما توصیه می کند که قبل از اقدام به بارداری وزن کم کنید. حفظ وزن سالم می تواند به تنظیم چرخه قاعدگی، بهبود علائم PCOS و کاهش خطر عوارض بارداری کمک کند.
به طور مشابه، یک رژیم غذایی متعادل و غنی از مواد مغذی که از غذاهای فرآوری شده یا پر چرب و شور اجتناب باید کرد، بسیار مفید است. برخی از نکات تغذیه برای مبتلایان به سندرم تخمدان پلی کیستیک شامل خوردن سبزیجات سبز پر فیبر و پروتئین های بدون چربی، جایگزینی کربوهیدرات های سفید با کربوهیدرات های پیچیده (مانند پاستا گندم ، برنج قهوه ای)، پرهیز از تنقلات و پرهیز ازنوشیدنی های شیرین و مصرف چربی های سالم مانند آووکادو و آجیل است.
اینکه آیا رژیم غذایی خوب و ورزش به تنهایی می تواند به باردار شدن خانم مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک کمک کند، مشخص نیست. با این وجود، ایجاد تغییرات مثبت در شیوه زندگی مطمئناً می تواند علائم این بیماری را بهبود بخشد و ممکن است به موثرتر کردن درمان های باروری کمک کند.
اگر پریودهای بسیار نامنظم یا پراکنده دارید، این نشان دهنده عدم تخمک گذاری است و برای بچه دار شدن نیاز به کمک پزشکی دارید. اولین خط درمان پزشکی، القای تخمک گذاری است. این شامل یک دوره قرص یا تزریق برای تحریک تخمدان ها برای آزاد کردن تخمکی است که می تواند بارور شود، چه در حین مقاربت یا از طریق تلقیح داخل رحمی (IUI).
اگر این کار موثر نبود، ممکن است دلایل دیگری وجود داشته باشد که باعث می شود بارداری نتواند حاصل شود و ممکن است به درمان های تهاجمی تری مانند IVF نیاز باشد.

خطرات احتمالی تنبلی تخمدان در دوران بارداری برای مادر و جنین چیست؟

هم خانم ها مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک و هم نوزادانشان بیشتر در معرض عوارض خاصی هستند، از جمله:

  • سقط جنین
  • دیابت بارداری
  • پره اکلامپسی
  • فشار خون بالا
  • زایمان زودرس
  • سزارین

احتمال سقط جنین در افراد مبتلا به تنبلی تخمدان سه برابر بیشتر است. مشخص نیست که چرا سقط جنین یک خطر مرتبط با سندرم تخمدان پلی کیستیک است، اما مقاومت به انسولین و سطوح نامتعادل پروژسترون می تواند نقش داشته باشد.
ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک همچنین با شرایطی مانند افسردگی و اضطراب مرتبط است که احتمالاً به دلیل سطوح بالاتر هورمون های آندروژن و همچنین پرخوری است.

سوالات متداول

آیا می توانم با تنبلی تخمدان به فرزند خود شیر دهم؟

بله، شیر دادن با این بیماری بی خطر است، حتی اگر در حال حاضر از داروهای انسولین برای کمک به کنترل سطح قند خون خود استفاده می کنید. تغذیه با شیر مادر فواید زیادی هم برای مادر و هم برای نوزاد دارد، بنابراین افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک، اگر فکر می کنند برایشان مناسب است، مطمئناً باید این گزینه را بررسی کنند.

آیا بارداری تنبلی تخمدان را درمان می کند؟

نه، متأسفانه PCOS یک بیماری مزمن است. با این حال، برای خانم های مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک غیرعادی نیست که در دوران بارداری علائم آن ها متوقف شود. علاوه بر این، بسیاری از خانم های مبتلا به این عارضه پس از بارداری بهبودی در چرخه قاعدگی منظم خود را گزارش کرده اند.

بهترین سن برای باردار شدن با  تنبلی تخمدان چه سنی است؟

بهترین زمان برای باردار شدن خانم ها مبتلا به این بیماری قبل از ۳۰ سالگی است. باردار شدن تا ۳۷ سالگی امکان پذیر است، اما باروری پس از ۳۲ سالگی کاهش می یابد و پس از ۳۷ سالگی کاهش شدیدتر رخ می دهد. بالاترین احتمال بارداری طبیعی برای زنان مبتلا به تنبلی تخمدان قبل از ۳۵ سالگی با تخمک گذاری منظم و فقدان چالش های باروری است.

کلام آخر

در حالی که مشکلات باروری در میان خانم ها مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک رایج است، اما به طور کلی، خانم ها مبتلا به تنبلی تخمدان می توانند باردار شوند. ولی خانم های مبتلا به این بیماری نیز باید در دوران بارداری بیشتر تحت مراقبت های بارداری باشند. اگر مبتلا به این بیماری هستید و قصد باردار شدن را دارید به پزشک متخصص زنان در ساری مراجعه کنید.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

6 فکر در مورد “ آیا با تنبلی تخمدان می توان باردار شد؟

  1. yegane گفت:

    چجوری بفهمیم دچار تنبلی تخمدان شدیم

    1. دکتر هدی حق نظر گفت:

      از طریق علائم بالینی و سونوگرافی و ازمایش

  2. فاطمه گفت:

    سلام ببخشید کم کاری تیروئید هم باعث میشه که تنبلی تخمدان تشدید بشه؟

    1. دکتر هدی حق نظر گفت:

      سلام. تنبلی تخمدان اگر کنترل نشود و باعث اضافه وزن شود، سیکل معیوب ایجاد میکند برای تنبلی تخمدان

  3. یگانه گفت:

    سلام.
    انسولین اضافی ممکنه باعث ایجاد تنبلی تخمدان بشه؟
    در صورت بارداری برای جنین خطری ایجاد نمیکنه؟

    1. دکتر هدی حق نظر گفت:

      سلام. انسولین سبب کاهش تنبلی تخمدان میشود و تنبلی تخمدان اثری بر جنین ایجاد نمیکند اما دیابت بر جنین اثرگذار است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + نه =