دانستنی های زنان

همه چیز در مورد واکسن زگیل تناسلی

اکثر افراد در دوره ای از زندگی خود به عفونت ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) مبتلا می شوند. بیش از ۲۰۰ گونه از این ویروس وجود دارد که حدود ۴۰ سویه آن بر اندام تناسلی تأثیر می گذارد. واکسن زگیل تناسلی به پیشگیری از انواع HPV که باعث بیشتر سرطان‌ها و بیماری‌های مرتبط با این ویروس در افراد با هر جنسیت می‌شوند، کمک می‌کند. ایمن سازی با واکسن زگیل تناسلی برای افراد ۱۱ تا ۲۶ ساله توصیه می شود. این واکسن زمانی بیشترین تاثیر را دارد که به جوانان قبل از شروع فعالیت جنسی تزریق شود. امروز می خواهیم در مورد واکسن زگیل تناسلی و بهترین سن تزریق آن با شما صحبت کنیم

زگیل تناسلی عوارض دارد؟

‎بیش از ۲۰۰ نوع مختلف از ویروس پاپیلومای انسانی وجود دارد که ۴۰ نوع آن می‌تواند بر ناحیه تناسلی تاثیر بگذارد. ویروس پاپیلومای انسانی از شیوع بسیار بالایی برخوردار می‌باشد و در تماس‌های جنسی با فرد آلوده به راحتی منتقل می‌شود.
‎در برخی از موارد بدن می‌تواند این ویروس را در طی زمان از بین ببرد اما در برخی از افراد بدون درمان کامل این ویروس ممکن است سال‌ها بدون علامت در بدن فرد باقی بماند و منجر به آلوده شدن سایرین شود.
‎ویروس سلول‌های اپیتلیال سطوح مخاطی را آلوده می‌نماید بنابراین با ورود به بدن می‌تواند دستگاه تناسلی و مقعد را هدف قرار می‌دهد. در برخی از موارد سیستم ایمنی بدن می‌تواند تکثیر ویروس را کنترل نماید اما در برخی از افراد نیز رشد ویروس غیر قابل کنترل شده و باعث ایجاد جهش‌هایی در سلول و ایجاد بافت‌های سرطانی و یا زگیل‌های تناسلی می شود.
‎رشد غیرطبیعی بافت‌هایی که با نام زگیل تناسلی شناخته می‌شود در صورت عدم درمان منجر به بروز انواع سرطان‌های ناحیه تناسلی می‌شود

مزیت های واکسن زگیل تناسلی چیست؟

‎تزریق واکسن ویروس پاپیلومای انسانی یکی از راهکارهای مقابله با این ویروس و جلوگیری از بروز انواع سرطان‌هایی که ایجاد می‌نماید می‌باشد که از سال ۲۰۱۲ در برنامه‌ی واکسیناسیون بسیاری از کشورها گنجانده شده است. تزریق این واکسن در بسیاری از کشورهای غربی برای دختران و پسران ۱۲ تا ۱۳ ساله به عنوان بخشی از برنامه‌ی واکسیناسیون ارائه می‌شود. با اینکه در کشور ما تزریق این واکسن جزء برنامه‌های واکسیناسیون نمی‌باشد اما لازم است نکاتی را در مورد فواید تزریق آن بدانید.

پیشگیری از انواع سرطان‌های دستگاه تناسلی

واکسن ویروس پاپیلومای انسانی که با نام گارداسیل شناخته می‌شود در برابر برخی از سرطان‌های مهم می‌تواند اثر محافظتی داشته باشد به عنوان مثال:

  • سرطان دهانه رحم
  • برخی از سرطان‌ها دهان و گلو
  • سرطان‌های ناحیه مقعد و قسمت تناسلی

سایر اثرات محافظتی که با تزریق واکسن پاپیلومای انسانی ایجاد می‌شود عبارت است از:

  • جلوگیری از زگیل تناسلی
  • جلوگیری از زگیل‌های پوستی
  • جلوگیری از زگیل روی تارهای صوتی (پاپیلوم حنجره)

سن مناسب جهت تزریق واکسن گارداسیل

همان طور که اشاره شد اولین سن تزریق واکسن در دخترها و پسرها ۱۲ تا ۱۳ سالگی می‌باشد، دوز دوم ۲ ماه پس از تزریق دوز اول می‌باشد.
‎جهت اثربخشی، تزریق هر دو دوز از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد.. در صورتی که در سنین نوجوانی این واکسن تزریق نشود می‌توانید تا ۲۵ سالگی جهت تزریق آن اقدام نمائید.

‎واکسن گارداسیل ۹ ظرفیتی چیست؟

گارداسیل ۹ ظرفیتی واکسنی است که در برابر ۹ نوع خطرناک ویروس پاپیلومای انسانی می‌تواند اثرات محافظتی داشته باشد، ویروس‌هایی که واکسن گارداسیل ۹ روی آنها اثر حفاظتی دارد عبارتند از۶,۱۱، ۱۶، ۱۸، ۳۱، ۳۳، ۴۵، ۵۲، ۵۳
‎انواع ۱۶ و ۱۸ علت ۸۰ درصد سرطان‌های رحم می‌باشد و انواع ۳۱، ۳۳، ۴۵، ۵۲ و ۵۸ منجر به ایجاد بیشتر از ۱۵ درصد سرطان‌های دهانه رحم می‌باشد.
‎ویروس پاپیلومای انسانی ۶ و ۱۱ باعث ایجاد ۹۰ درصد زگیل‌های تناسلی می‌شود. بنابراین با تزریق واکسن گارداسیل ۹ می‌توانید خطر ابتلا به انواع سرطان رحم و زگیل‌های تناسلی را تا حدود بسیاری کاهش دهید.

علت تزریق واکسن در سنین پایین

ویروس پاپیلومای انسانی می‌تواند از طریق تماس‌های پوستی در انگشتان، دست‌ها، دهان و اندام تناسلی منتقل شود بنابراین با هر نوع فعالیت جنسی از جمله لمس کردن نیز احتمال انتقال ویروس وجود دارد بنابراین پزشک متخصص زنان توصیه می‌نمایند تزریق واکسن پیش از شروع هر نوع فعالیت جنسی از جمله لمس کردن انجام شود. در صورتی که تزریق واکسن پیش از شروع فعالیت‌های جنسی در نوجوانان تزریق شود اثربخشی آن بیشتر می‌باشد.

اکثر افرادی که این واکسن را تزریق نمی‌کنند در مقطعی از زندگی به ویروس پاپیلومای انسانی دچار می‌شوند. با اینکه در اغلب موارد ویروس توسط سیستم ایمنی بدن از بین می‌رود و هیچ گونه عارضه‌ای ایجاد نمی‌نماید اما در برخی از افراد نیز ممکن است منجر به ایجاد زگیل‌های تناسلی و سرطان‌های مختلف شود بنابراین تزریق واکسن به خصوص برای افرادی که دارای روابط جنسی متعدد هستند توصیه می‌شود.

ماندگاری اثرات محافظتی واکسن زکیل تناسلی چقدر است؟

بر اساس تحقیقات تزریق واکسن حداقل تا ۱۰ سال اثرات محافظتی دارد، برخی از کارشناسنان معتقدند اثرات محافظتی واکسن بیشتر می‌باشد.

همان طور که اشاره شد واکسن زگیل تناسلی تنها در برابر برخی از گونه‌های پرخطر و شایع این ویروس اثرات حفاظتی دارد بنابراین حتی خانم‌هایی که در سنین نوجوانی این واکسن را تزریق نموده‌اند باید پس از سن ۲۵ سالگی غربالگری‌های سالیانه در برابر سرطان دهانه رحم را داشته باشند.

کاندید مناسب تزریق واکسن چه کسانی هستند؟

‎ویروس پاپیلومای انسانی از طریق انواع تماس‌های جنسی مانند تماس با ناحیه تناسلی و یا تماس‌های دهانی و حتی تماس‌های لمسی می‌تواند از طریق فرد ناقل به افراد سالم منتقل شود. اکثر افراد ناقل بدون علامت هستند و این امر منجر به پخش ویروس می‌شود. بنابراین تمام افرادی که از لحاظ جنسی فعال هستند بهتر است واکسن زگیل تناسلی را از همان سنین نوجوانی و جوانی تزریق نمایند.
امروزه روش های متعددی جهت حذف ضایعات زگیل دریک جلسه وجود دارد ازجمله پلکسر ، لیزر ، کرایو که ازبین این روش ها پلکسر روش جدیدی است که هیچ اثری بر پوست باقی نمی گذارد و به همین دلیل جز محبوب ترین روش ها می باشد. دستگاه پلکسر پلاسما پلاس که جدیدترین دستگاه حذف زگیل است دریک جلسه همه ضایعات را حذف می کند، دراین مورد با تجربه ترین و بهتربن متخصص زنان دکتر هدی حق نظر هستند که آخرین تکنولوژی و جدیدترین دستگاه های حذف ضایعات زگیل را جهت رفاه حال مراجعین عزیز درمطب راه اندازی نمودند .

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

5 فکر در مورد “ همه چیز در مورد واکسن زگیل تناسلی

  1. نگار گفت:

    عالی بود مرسی از مطالب مفیدتون

  2. معصومه گفت:

    تزریق واکسن گارداسیل در زنان باردار به چه صورت است؟

    1. دکتر هدی حق نظر گفت:

      در بارداری تزریق واکسن گارداسیل ممنوع بوده اما بعد از زایمان مجاز است

  3. marjan گفت:

    ایا امکانش هست با بالا رفتن سطح ایمنی بدن این ویروس از بدن دفع بشه؟
    با وجود این ویروس امکان زایمان طبیعی هست؟
    تاثیری روی نوزاد داره؟

    1. دکتر هدی حق نظر گفت:

      بله. امکان زایمان با درمان ضایعات وجود دارد و بعد تولد معاینه نوزاد از نظر پاپیلوم توصیه میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − 4 =