دانستنی های زنان

باید ها و نباید های رابطه جنسی در بارداری

رابطه جنسی در بارداری، یکی از مهم ترین دغدغه‌های زوجین به ویژه مادران در طی بارداری است. در واقع مادران در طی بارداری نگران می باشند که آیا رابطه جنسی به جنین آسیبی می‌رساند؟ یا خیر.نگران نباشید این‌گونه دغدغه‌ها کاملا طبیعی‌ است. اگر شما نیز جز آن دسته از افرادی هستید که در این خصوص نگرانی زیادی دارید در این مقاله همراه ما باشید

رابطه جنسی در بارداری

بارداری در واقع زمان افزایش هشیاری جنسی و حساسیت در بعضی از زنان است و در بعضی از موارد این حساسیت تغییری نکرده یا حتی کاهش می یابد. بعضی از پژوهش ها تغییراتی را در میل جنسی همسران گزارش کرده اند. گاهی تغییراتی که در خانم‌ها طی بارداری ایجاد می‌شود و به‌دلیل سطح بالای استروژن میل جنسی در بارداری افزایش می‌یابد. همچنین به‌دلیل افزایش جریان خون به سینه‌ها حساسیت بیشتری در این قسمت از بدن وجود خواهد داشت که منجر به احساسات بیشتر می‌شود.
اما کاهش میل جنسی در بارداری نیز یک امر کاملا طبیعی است؛ چراکه گاهی خانم باردار علائمی مانند تهوع، خستگی یا نفخ شکم را احساس می‌کند. بهتر است در این مواقع فعالیت‌های غیر جنسی مانند نوازش، بوسیدن یا صحبت کردن با شریک جنسی خود داشته باشید.

آیا رابطه جنسی در بارداری به جنین آسیب وارد می کند ؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که برای کسانی که حاملگی نرمال و بدون خون ریزی و لکه بینی دارند و پزشک متخصص زنان برای آن ها منعی برای داشتن رابطه جنسی تعیین نکرده، رابطه جنسی کاملاً بیخطر خواهد بود. به این گونه افراد که نگران بالایی دارند باید بگوییم که کیسه آب و ماهیچه های قوی رحم از آسیب رسیدن به جنین جلوگیری می کنند. بنابراین رابطه جنسی شما باعث سقط جنین نمی شود چون ارگاسم و سفت و شل شدن ماهیچه ها بطور کلی موقت و زود گذر هستند.
برقراری رابطه جنسی در سه ماهه اول و دوم نسبت به سه ماه آخر کم خطر تر و راحت تر انجام می شود اما برای حفظ سلامت مادر و جنین بهتره تا در سه ماهه آخر بارداری با احتیاط بیشتری آمیزش داشته باشید.

مزایای رابطه جنسی در بارداری

رابطه جنسی طی بارداری می‌تواند مزایایی را به ‌همراه داشته باشد که در ادامه به آن می پردازیم:

تجربه ای متفاوت برای همسران:
قطعا بارداری احساسات و ارتباط عاطفی زوجین را نسبت به یکدیگر بیشتر می‌کند. رابطه جنسی در این دوران، یک راه بسیار عالی برای صمیمی‌تر شدن است. تجربه رابطه جنسی در این دوران برای زوجین بسیار هیجان‌انگیز و لذت‌بخش خواهد بود.
حفظ سلامت جسمی :
رابطه جنسی ۳۰ دقیقه‌ای، می‌تواند ۵۰ کالری بسوزاند و فشارخون را کاهش دهد.
کاهش درد:
در زمان ارگاسم و ارضا شدن هورمونی به نام اکسی توسین در بدن ترشح می‌شود. اکسی توسین هورمونی است آستانه تحمل درد را نیز افزایش خواهد داد. در نهایت کمردرد و سایر دردهای ناشی از بارداری نیز به مراتب کاهش خواهد یافت.
داشتن خوابی راحت :
رابطه جنسی در بارداری نه تنها در آرامش شما تاثیرگذار است، بلکه هورمون‌های مربوط به راحت خوابیدن را آزاد می‌کند.
بهبود روحیه:
در باردازی هورمون‌هایی در بدن شما ترشح می شوند که منجر به استرس و اضطراب میگردند. ترشح اکسی توسین همراه با ارگاسم نه تنها در کاهش درد موثر است، بلکه می‌تواند منجر به افزایش عشق، خوشحالی و در نهایت ارتباط بهتر با شریک زندگیتان باشد.
افزایش بهبودی پس از زایمان:
رابطه جنسی در بارداری می‎تواند به عضلات لگنی کمک کند و به همین جهت شما را برای زایمان راحت‌تر و بهبودی سریع‌تر پس از زایمان آماده خواهد کرد.

در چه مواردی در دوران بارداری رابطه جنسی توصیه نمی شود؟

گاهی ممکن است پزشک بسته به شرایط مادر، رابطه جنسی را محدود کند. اگرمادر، بارداری پرخطر داشته باشد پزشک ممکن است مدت زمان مشخصی و یا نه ماه کامل رابطه جنسی را ممنوع کن.
در واقع در شرایط زیر پزشک متخصص زنان و زایمان ممکن است رابطه جنسی در بارداری را برای شما محدود و یا منع کند که عبارتند از :

  • سابقه زایمان زودرس
  • تشخیص مشکلات دهانه رحم یا وجود جفت سرراهی
  • خونریزی و لکه بینی
  • نشت مایع آمنیوتیک
  • بارداری چند قلویی
  • زمانی که انقباضات رحمی ایجاد شده است

حتما در این خصوص با پزشک متخصص زنان خود مشورت داشته باشید که در چه مواقعی رابطه جنسی برای شما بی‌خطر است

بهترین حالت در رابطه جنسی در طول دوران بارداری چیست ؟

رابطه جنسی در سه ماه اول بارداری
در این دوران در صورت خستگی، زمان آمیزش باید کوتاه تر شود. این خستگی فیزیکی به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد می شود.

بسیاری از خانم ها در طی سه ماهه اول بارداری از درد زیر دل وکمر درد پس از ارگاسم شکایت می کنند. ماساژ کمر در این دوره علاوه بر مفید بودن احساس خوشایندی را نیز برای زنان باردار فراهم می نماید.اگر دچار تهوع و استفراغ شدید هستید، رابطه عاشقانه تان به زمانی دیگر موکول کنیید.
ترس از سقط، یکی از عواملی است که زوج ها را ناچار به چشم پوشی از روابط جنسی می نماید. نگران نباشید پس از هفته ۲۰ بارداری خطر سقط کاهش می یابد و شما در سه ماهه دوم معمولاً می توانید با خیال راحت براساس توصیه پزشک به آمیزش بپردازید.
رابطه جنسی در سه ماه دوم بارداری
در طی سه ماهه دوم بارداری، بدن زن باردار و شکم او نیز بزرگ تر می شود. بنابراین قرار گرفتن در بعضی از وضعیت ها از جمله موقعیتی رو در رو که مرد در بالا قرار گرفته؛ می تواند موجب بروز نارحتی در زنان گردد.زیرا ایجاد هر فشاری بر سینه ها و شکم دردناک است. بنابراین می توانید از وضعیت هایی استفاده کنید که، که فشار کمتری بر روی سینه و شکم شما وارد بیاورند. قرار گرفتن در وضعیت پهلو، وضعیت بهتری برای این دوره از بارداری است.
حرکت جنین نیز می تواند موجب کاهش میل جنسی دربعضی از خانم ها گردد. بسیاری ازخانمها، با احساس حرکت جنین در طی فعالیت جنسی احساس گناه کرده و تصور می کنند جنین در حال مشاهده آنهاست. در حالی که این نگرانی کاملاً بی مورد است.
رابطه جنسی در سه ماه سوم بارداری
درسه ماهه سوم بارداری مادر معمولاً با مشکلات گوارشی و سوزش سردل مواجه می شود و اگر هنگام نزدیکی زیر همسر قرار گیرد، مشکل شدیدتر می شود. این حالت می تواند با نزدیکی از پهلو که به انرژی کمتری احتیاج دارد برطرف شود.
وجود هموروئید دردناک وملتهب نیز می تواند برعلایق و روابط جنسی، اثر مهار کننده ای داشته باشد. بنابراین توصیه های لازم برای کاهش یبوست در این دوران را باید جدی بگیرید.
رحم نیز ممکن است به دنبال نزدیکی دچار انقباضی مداوم و طولانی مدت گردد که برای بعضی از زنان این احساس خوشایند و لذت بخش بوده و برای دیگر زنان موجب بروز ترس شود زیرا نگرانند که اکسیژن به جنین نرسد یا او در طی انقباضات رحم صدمه ببیند.

علت درد هنگام رابطه جنسی در بارداری

درد هنگام فعالیت جنسی به چند دلیل ایجاد می شود به دلیل کاهش میل جنسی ممکن است دیواره واژن لغزندگی لازم را نداشته باشد.همچنین عفونت مجاری ادراری یا واژینیت باعث کاهش انعطاف پذیری و التهاب بافت ناحیه ولو و واژن می شوند. پرخونی رحم و واژن و لگن در دوران بارداری نیز باعث می شود پس از نزدیکی و ارگاسم ، دردهایی شبیه به قاعدگی در لگن ایجاد شود که معمولا ظرف یک دو روز برطرف میشوند .

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

4 فکر در مورد “ باید ها و نباید های رابطه جنسی در بارداری

  1. فهیمه گفت:

    خسته نباشید خیلی مقاله مفیدی بود

  2. مرجان گفت:

    خیلی مفید بود ممنون ازتون خانوم دکتر

  3. لیلا گفت:

    هورمون هایی که تو مایع منی مرد وجود دارن اسیبی به جنین میرسونن؟
    یا ممکنه حتی مفید باشن؟

    1. دکتر هدی حق نظر گفت:

      خیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *