دانستنی های زنان

خونریزی غیرطبیعی رحم

یکی از مهم ترین دلایلی که خانم ها به متخصص زنان و زایمان مراجعه می کنند ، خونریزی غیرطبیعی رحم می باشد که معمولا در سنین ۴۰ تا ۴۵ سالگی و پیش از یائسگی بسیاری از خانم ها را درگیر می کند. البته در برخی از موارد این خونریزی های غیر طبیعی از سنین بلوغ بروز می کند و از دلایل بلوغ زود رس محسوب می شود.
در این مقاله همراه ما باشید تا شما را با این عارضه و دلایل ایجاد آن آشنا سازیم .

خونریزی غیرطبیعی رحم چیست ؟

این خونریزی معمولاً غیر از زمان قاعدگی اتفاق می افتد. خونریزی از واژن در فواصل میان پریود ها، یکی از نشانه های خونریزی غیر طبیعی از رحم می باشد. حتی قاعدگی بیش از هفت روز نیز، جزء خونریزی های غیر طبیعی در نظر گرفته می شود .بنابراین خونریزی هایی که خارج از دوران قاعدگی و به صورت لخته و با حجم زیادی همراه باشد به طوری که فرد مجبور است در فواصل کوتاه پد های خود را تعویض کند حتما باید بررسی و درمان شود.

انواع خونریزی های غیرطبیعی رحم

منوراژی: به خونریزی های شدید در طول دوران قاعدگی گفته می شود که بیش تر از ۸۰ سی سی است. این دسته از زنان در معرض خطر ابتلا به کم خونی هستند که باید سریعاً روند درمان را آغاز کنند.
هیپومنوره: در مواردی که خونریزی کمتر از میزان طبیعی باشد نیز خونریزی های غیر طبیعی می گویند و هیپومنوره نامیده می شود. مثلاً میزان خونریزی کمتر از ۸۰ سی سی یا خیلی کمتر از آن است.
متروراژی: لکه بینی و یا خونریزی در فاصله بین دو عادت ماهیانه متروراژی گفته می شود.
الیگومنوره: زنانی که فاصله زمانی بین دو عادت ماهیانه شان بیش از ۳۵ روز طول بکشد به الیگومنوره دچار هستند.
پلی منوره: در صورتی که زنان در کمتر از ۲۱ روز از قاعدگی اول شان، دومین دوره قاعدگی شان شروع شود با پلی منوره روبرو هستند.

علت ایجاد خونریزی های غیرطبیعی رحم چیست ؟

• ایجاد پولیپ های رحمی
• اندومتریوز
• وجود سرطان در رحم
• ابتلا به برخی از بیماری های خونی
• تخمک گذاری نامنظم
• مصرف برخی از داروها
فیبروم های رحمی

همان طور که می دانید زمانی که فرد بیش از یک سال خونریزی و عادت ماهیانه نداشته باشد یائسه شده است و هرخونریزی بعد از مدت یائسه شدنش غیر طبیعی به حساب می آید و باید به متخصص زنان و زایمان مراجعه کند تا علت آن مشخص شود. از سایر عواملی که منجر به خونریزی های غیر طبیعی رحم می شوند عبارتند از :
• سقط جنین
• حاملگی خارج رحمی
• التهاب دهانه رحم
• زخم دهانه رحم
• اختلال انعقادی یا اختلال تجمع پلاکت ها
• اختلالات هورمون تیروئید
• اختلال های پیشرفته کلیه و کبد

تشخیص خونریزی غیر طبیعی رحم به چه صورت است ؟

در ابتدا پزشک متخصص زنان به منظور تشخیص دقیق بیماری شرح حال بیمار را به صورت کامل از او می پرسد و معاینات اولیه را انجام می دهد. سپس آزمایشی به منظور چکاپ هورمون های شخص برای او تجویز می نماید. سونوگرافی رحم و بیوپسی آندومتر از دیگر مراحل تشخیص خونریزی غیر طبیعی رحم می باشد
بانوانی که هورمون درمانی نمی کنند و در دوران یائسگی خود قرار دارند در صورت مشاهده خونریزی غیر طبیعی حتما به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنند.
در صورتی که فردی در نزدیکی دوران یائسگی خود قرار دارد ممکن است در دوره ی آخر پریود خود با خونریزی های غیر عادی مواجه باشد. برای به حداقل رساندن مشکلات احتمالی و عوارض بعد از آن لازم است تا پزشک متخصص خود را در جریان قرار دهد.

نوجوانانی که به تازگی پریود می شوند ممکن است پریود نامنظمی را تجربه کنند. در این شرایط لازم است تا برای بهبود شرایط به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنند.
در برخی مواقع ممکن است دختران نوزاد دچار خونریزی واژینال شوند که این مساله باید مورد بررسی قرار گیرد.

درمان خونریزی غیرطبیعی رحم

چندین درمان برای خونریزی غیر طبیعی رحم وجود دارد که پزشک با توجه به عامل خونریزی، سن، و تصمیم شما برای حاملگی در آینده درمان مناسبی را در نظر می گیرد. بنابراین اگر پزشک به این نتیجه برسد که اختلالات هورمونی عامل خونریزی است، ممکن است صبر کند تا خونریزی خود به خود خوب شود.
سایر روش های درمانی شامل موارد زیر است:


ابزار درون رحمی (IUD)

پزشک ممکن است IUD را توصیه کند IUD یک ابزار کوچک و پلاستیکی است که پزشک از طریق مهبل و برای جلوگیری از حاملگی وارد رحم می‌کند. یک نوع از IUD قادر به رهاسازی هورمون است که می‎‌تواند بطور قابل توجهی خونریزی را کاهش دهد. مانند قرص‌های ضدبارداری، IUD ها گاهی اوقات می‌توانند باعث ایجاد خونریزی غیرعادی شوند.


قرص‌های ضدبارداری

قرص‌های ضدبارداری حاوی هورمون‌هایی است که قادر هستند مانع ضخامت بیش از حد پوشش درونی رحم شوند. این قرص‌ها همچنین دوره قاعدگی را تنظیم می‌کنند و گرفتگی را کاهش می‌دهند. برخی از انواع قرص‌های ضدبارداری بخصوص قرص‌هایی که تنها حاوی پروژسترون هستند می‌توانند در برخی زنان خونریزی غیرعادی ایجاد کنند. اگر قرصی که مصرف می‌کنید خونریزی شما را کنترل نمی‌کند، به پزشک خود اطلاع دهید.


دیلاتاسیون و کورتاژ (D&C)

D&C روشی است که در آن حفره دهانه رحم کشیده می‌شود تا یک ابزار جراحی را بتوان وارد رحم کرد. از این ابزار برای تراشیدن پوشش داخلی رحم استفاده می‌شود. پوشش برداشته شده سپس در آزمایشگاه برای هر گونه بافت غیرعادی بررسی می‌شود. D&C تحت بیهوشی عمومی (حالتی مانند خواب) انجام می‌گیرد.


هیسترکتومی

در صورت وجود عفونت، آنتی بیوتیک تجویز می‌شود و یا برای درمان برخی فیبروم‌ها داروهای هورمونی مفید است. در صورت عدم بهبودی با درمان‌های دارویی ممکن است نیاز به جراحی باشد. هیسترکتومی یا در آوردن رحم برای افرادی که مبتلا به سرطان هستند و یا فیبروم‌های بزرگ دارند و دیگر تمایل به بارداری ندارند، روش جراحی موثری است. این روش برای افرادی مناسب می باشد که تمایلی به بچه دار شدن ندارند‌. برای فیبروم‌هایی که به درمان دارویی جواب نداده‌اند، در آوردن فیبروم‌ها (میومکتومی) روشی جایگزین است.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

2 فکر در مورد “ خونریزی غیرطبیعی رحم

  1. nastran گفت:

    سلام
    عفونت و یا ویروس هایی مثل hpv میتونن باعث خونریزی بشن؟

    1. دکتر هدی حق نظر گفت:

      ⁠سلام  باایجاد التهاب درواژن ودهانه رحم یا سرویکس باعث آن می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *