جراحی زیبایی زنان

علت خارش بعد از جراحی ترمیمی لابیا (لابیاپلاستی) چیست ؟

بسیاری از افرادی که جراحی لابیاپلاستی می کنند پس از عمل لابیاپلاستی دچار یکسری عوارض جانبی می شوند که پس از مدت زمان کوتاهی از بین می رود، خارش پس از لابیاپلاستی یکی از این عوارض این جراحی می باشد، بانوان پس از عمل از این خارش بسیار نگران هستند و علت آن را عفونت می دانند اما باید به آن ها بگوییم که خارش بعد از لابیاپلاستی به احتمال زیاد نشانه عفونت نیست … در این مقاله همراه ما باشید تا با علت خارش بعد از لابیاپلاستی آشنا شوید.

علت خارش بعد از جراحی ترمیمی لبیا چیست ؟

معمولاً بعد از لابیاپلاستی در دوره‌ای کوتاه فرد خارش شدیدی را احساس می‌نماید. برخی از این خارش‌ها بسیار نگران می‌شوند، زیرا اغلب زنان خارش را نشانه‌ای عفونت می‌دانند.
خارش بعد از لابیاپلاستی به دو علت زیر می باشد:
• عفونت لابیاها:
این نوع خارش معمولاً با درد، تورم، ترشح مایعات غیرطبیعی از لبیاها و جای بخیه‌ها و بوی بد همراه است. معمولاً اگر این خارش با این علائم همراه شد، باید به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.
این نوع خارش اغلب در همان روزهای ابتدایی یا هفته اول رخ می‌دهد و در موارد کمی از بیمارها دیده می‌شود. با مراجعه به پزشک، بر اساس شدت عفونت، اقدامات لازم برای درمان صورت می‌گیرد.
• جوش خوردن بخیه‌ها
اغلب افرادی که لابیاپلاستی می‌کنند؛ خارش‌های شدیدی را بعد از هفته دوم و یا ده روز بعد از لبیاپلاستی تجربه می‌کنند، این خارش ها می تواند نشانه ی از جوش خوردن بخیه‌هاباشد، به همین دلیل باید ازکرم های ترمیم‌کننده‌ استفاده کرد تا بتوان آن را کنترل کرد و زمان این خارش بسته به قدرت ترمیم پوست هر فرد متفاوت می‌باشد.

نحوه درمان خارش بعد از جراحی ترمیمی لبیا

همانطور که پیشتر گفته شد خارش بعد از لابیاپلاستی به دو علت جوش خوردن بخیه ها و عفونت به وجود می آید و چنانچه این خارش در اثر عفونت باشد، باید به پزشک مراجعه کرد و در صورتی که این امر به خاطر جوش خوردن بخیه ها باشد، توصیه میشود برای تسکین آن از پماد ترمیم کننده استفاده کرد. نکته قابل توجه این است که پس از مالیدن کرم های ترمیم کننده، فرد ممکن است احساس سوزش هایی در ناحیه واژن خود داشته باشد که به مرور زمان بهبود می یابد.
یکی از روش های موثر برای درمان خارش بعد از عمل مراقبت های ویژه آن، از جمله استریل کردن محل بخیه ها می باشد. مصرف آنتی بیوتیک ها نیز ممکن است سبب بهبود بخیه ها و جلوگیری از بروز خارش شود، البته نیازمند صبر و تحمل می باشد. پماد توصیه شده در این شرایط، پماد زینک اکساید است و شستشوی اصولی این نواحی نیز به کم کردن خارش کمک می کند.
به طور کلی خارش بعد از عمل لابیاپلاستی در روزها و هفته نخست امری طبیعی است و در صورتی که ادامه دار شد، باید به پزشک متخصص زنان مراجعه شود. افزایش و استمرار خارش بعد از جراحی می تواند در برخی اوقات نشان دهنده بروز عفونت باکتریایی و واکنش و حساسیت به داروی خاصی باشد که این عارضه نیز به مرور زمان کاهش می یابد.
بنابراین با اقداماتی همچون کمپرس سرد، استراحت کافی، اجتناب و خودداری از فعالیت های جنسی، کنترل درد، تمیز و خشک نگه داشتن مکان جراحی و… خارش بعد از عمل لابیاپلاستی را کاهش داد.توصیه می شود برای بهبود خارش فرد بیمار، روزانه ۵ بار پس از این جراحی از گاز استریل خشک و پانسمان در محل استفاده شود.

خارش و تورم بعد از عمل جراحی ترمیمی لبیا تا چه مدت باقی می ماند ؟

تورم بعد از عمل، در ۲-۳ روز اولیه به مقدار زیاد حس می شود و پس از آن و در طی هفته‌های بعدی به تدریج، کاهش می یابد.
خارش در هفته اول بعد از عمل لابیاپلاستی بسیار شایع هست و این مورد هم به تدریج بهبود پیدا میکنه. اما اگر احساس کردید خارش بعد از عمل ادامه دار می باشد. باید این موضوع رو به پزشک خود اطلاع بدید؛ زیرا ممکن است نشانه ای از عفونت قارچی یا باکتریایی واژن باشه و یا در اثر واکنش آلرژیک به برخی از داروها ایجاد شده باشد.

رفع سوزش بعد از عمل جراحی ترمیمی لبیا چگونه است ؟

برای رفع سوزش بعد از لابیاپلاستی توصیه می شود از نوشیدنی هایی که در آن ها کافئین وجود دارد پرهیز کنید .در این بازه ی زمانی از مصرف آجیل، غذاهایی که به تندی یا شوری می زند و خوردن هر نوع فست فود و غذای چربی به شدت بپرهیزید و به جای آن مایعات را بیشتر میل کنید تا دچار یبوست نشوید.
خوردنی هایی که دارای ویتامین c هستند بیشتر میل کنید تا جای زخم شما زودتر خوب شود.
همچنین سعی کنید قبل از لابیاپلاستی سیگار را ترک نمایید زیرا کشیدن سیگار باعث عفونت در زخم می شود.
اگر با رعایت تمام این نکات و رعایت نکات بهداشتی باز هم احساس سوزش در این ناحیه را داشتید حتما به پزشک خود مراجعه کنید تا داروهای مخصوص برای شما تجویز نماید.

فیلم رضایت مراجعه کننده از عمل لابیاپلاستی

علت خونریزی بعد از جراحی ترمیمی لبیا چیست؟

زخم ها بعد از لابیاپلاستی نیز همانند زخم های طبیعی نیاز به مدت زمانی برای ترمیم دارند. در این مدت زمان از دستکاری ناحیه ی تناسلی خود بپرهیزید تا زخم های شما دچار خونریزی نشوند و تنها از داروهای تجویز شده ی پزشک خود در ناحیه ی تناسلی استفاده نمایید.
ترشح و خارش بعد از جراحی لابیاپلاستی کاملا طبیعی می باشد و نشان دهنده ی پروسه ی ترمیم زخم ها هستند. به خاطر داشته باشید رعایت نکات مراقبتی و بهداشتی می تواند روند بهبودی بعد از لابیاپلاستی را سرعت بخشد و شما را از ابتلا به عوارض نامطلوب محفوظ بدارد.

کلام آخر

توجه داشته باشید تمام عوارض گفته شده بندرت در لبیاپلاستی پیش می آید واز آنجا که خونرسانی درناحیه تناسلی زیاد است اغلب لابیاپلاستی و زخمها در این ناحیه براحتی و سریع بهبود می یابند و در مراجعین ما خوشبختانه هیکچدوم از آنها تاکنون عنوان نشده است.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

4 فکر در مورد “ علت خارش بعد از جراحی ترمیمی لابیا (لابیاپلاستی) چیست ؟

  1. yegane گفت:

    چجوری از خارش بعد لابیا پلاستی جلو گیری کنیم

  2. Masome گفت:

    درد و تورم همراه خارش طبیعی؟در یه هفته اور

  3. ثمین گفت:

    احتمالش هست جراحی لابیا باعث خشکی واژن بشه؟

    1. دکتر هدی حق نظر گفت:

      ⁠اگر بجای لابیاپلاستی عمل لبیاکتومی انجام شود یعنی لابیاها کامل برداشته شوند بدلیل ورود هوا خشکی ایجادمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × سه =