جراحی زیبایی زنان

آیا جراحی ترمیمی لابیا (لابیاپلاستی) در بارداری امکان پذیراست؟

جراحی ترمیمی لابیا (لابیاپلاستی) در بارداری

سوالی که ذهن بسیاری از بانوان متقاضی جراحی لابیاپلاستی را به خود مشغول می‌کند، این است که آیا انجام جراحی ترمیمی لابیا (لابیاپلاستی) در بارداری در دوران بارداری امکان‌پذیر است یا خیر؟ و بهترین سن برای لابیاپلاستی چه سنی است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که متخصصان زنان و جراحان زیبایی، بعد از بارداری و شیردهی را زمان ایده‌آلی برای انجام لابیاپلاستی می‌دانند.

در دوران بارداری و شیردهی، هورمون‌های زنانه دچار نوسانات زیادی می‌شوند. این تغییرات می‌توانند بر روند بهبودی زخم و نتیجه نهایی عمل تاثیر بگذارند. همچنین زایمان طبیعی می‌تواند باعث کشش و تغییر شکل لابیاها شود. بنابراین بهترین زمان برای جراحی لابیاپلاستی بعد از بارداری میباشد.

آیا جراحی ترمیمی لابیا (لابیاپلاستی) در بارداری امکان پذیر است؟

در دوران بارداری باید از انجام جراحی ترمیمی لابیا (لابیاپلاستی) اجتناب شود. دلایل مختلفی وجود دارد، اما در اینجا به سه دلیل مهم اشاره می کنیم.

  • لابیاپلاستی گاهی اوقات ممکن است به بیهوشی عمومی نیاز داشته باشد. لازم به ذکر است که در دوران بارداری باید از بیهوشی عمومی خودداری شود.
  • لابیای شما در دوران بارداری تغییر می کند تغییرات هورمونی که در دوران بارداری اتفاق می‌افتد می‌تواند باعث تورم لابیا شده و بعد از بارداری اندازه لابیاها ممکن است کوچک شود. بنابراین، حتی اگر قبل از بارداری از ظاهر لابیای خود راضی نبودید، بهتر است برای انجام این عمل تا پس از زایمان صبر کنید.
  • زایمان می تواند ظاهر لابیای شما را تغییر دهد. در طول زایمان طبیعی، لابیای شما ممکن است پاره یا کشیده شود، بنابراین بهتر است، برای انجام هر جراحی زیبایی واژن تا پس از زایمان صبر کنید.

جراحی ترمیمی لابیا بعد از بارداری

دکتر هدی حق نظر، بهترین جراح لابیاپلاستی در ساری انجام لابیاپلاستی پس از بارداری را توصیه می کند. چند دلیل برای این وجود دارد:

۱- لابیا مینور(لابیا کوچک) و لابیا ماژور(لابیا بزرگ) اغلب از نظر اندازه و شکل در دوران بارداری تغییر می کنند. این به دلیل افزایش خون رسانی به ناحیه است که ممکن است منجر به کشیدگی لابیا شود. واکنش بدن هر خانمی به باردار بودن متفاوت است، اما بیشتر بانوان ممکن است افزایش قابل توجهی در رشد لابیاها تجربه کنند. این پدیده بیشتر در مراحل آخر بارداری رخ می دهد، زمانی که افزایش هورمون ها از جمله افزایش استروژن وجود دارد. در حالی که بخشی از تورم و کشیدگی ممکن است پس از بارداری برطرف شود، در برخی موارد می‌تواند باقی بماند.

۲-یکی از دلایل انجام لابیاپلاستی بعد از بارداری این است که به راحتی می توان آن را با سایر روش های جوانسازی واژن ترکیب کرد. زایمان طبیعی واژینال ممکن است در برخی موارد منجر به آسیب به پرینه (بافت بین واژن و مقعد) و یا مثانه و یا راست روده در حین عبور از سر نوزاد شود. این مسائل اغلب می توانند همزمان با انجام لابیاپلاستی به عنوان بخشی از فرآیند ترمیم کف لگن انجام شود و به طور موثر ترمیم شوند.

۳-جراحی لابیاپلاستی را می توان به راحتی با پرینورافی ترکیب کرد. جراحی پرینورافی قادر است هرگونه پارگی بافت نرمی را که در حین زایمان بین واژن و مقعد ایجاد می شود اصلاح کند. پرینورافی را می توان با واژینوپلاستی یا همان عمل تنگ کردن واژن ترکیب کرد تا واژن را سفت کند تا حس جنسی در حین مقاربت بهبود یابد.

بهترین زمان برای انجام لابیاپلاستی بعد از بارداری به عوامل مختلفی بستگی دارد. به طور کلی، توصیه می کنیم خانم ها حداقل ۳ تا ۶ ماه بعد از زایمان صبر کنند و بعد برای انجام لابیاپلاستی یا هر نوع روش جوانسازی واژن دیگری اقدام کنند.

ایا بارداری بر روی لابیاپلاستی تاثیر دارد؟

در دوران بارداری، به دلیل نوسانات هورمونی، ممکن است لب‌های واژن شما متورم و بزرگ شود. این امر کاملاً طبیعی است و جای نگرانی ندارد. در اکثر موارد، پس از زایمان و ثبات هورمون‌ها، لابیاها به شکل اولیه خود باز می‌گردند.

با این حال، در برخی موارد، به دلیل سطح بالای هورمون استروژن در بدن، لابیاها به طور کامل به شکل اولیه خود باز نمی‌گردند. این امر می‌تواند منجر به عدم تقارن، بزرگی بیش از حد، یا ظاهر نامناسب لابیاها شود.

اگر از ظاهر اندام تناسلی خود و لابیاهایتان بعد از بارداری ناراضی هستید، می‌توانید عمل لابیاپلاستی ترمیمی را انجام دهید. این جراحی می‌تواند به اصلاح فرم و تقارن لابیاها، افزایش اعتماد به نفس و بهبود کیفیت زندگی شما کمک کند.

آیا بعد از زایمان طبیعی به لابیاپلاستی ترمیمی نیاز داریم؟

جراحی ترمیمی لابیاها زمانی صورت میگیرد که فرد از نتیجه ی اولیه ی لابیاپلاستی خود ناراضی بوده یا در اثر عواملی مثل بارداری، زایمان و یا کاهش وزن چشمگیر فرم لابیاهایش را از دست میدهد. در این صورت نیاز به جراحی ترمیمی لابیاپلاستی میباشد.

توصیه مهم:

همانطور که اشاره شد، توصیه می‌شود جراحی‌های زیبایی واژن و لابیاپلاستی را تا بعد از بارداری و زایمان به تعویق بیندازید این امر به این دلیل است که تغییرات هورمونی و فیزیکی بدن در دوران بارداری و زایمان می‌توانند بر نتیجه عمل تأثیر بگذارند و احتمال نیاز به جراحی مجدد را افزایش دهند.

آیا بعد از لابیاپلاستی می توان باردار شد؟

بله، بارداری بعد از لابیاپلاستی هیچ منعی ندارد. جراحی لابیاپلاستی فقط بر روی بخش خارجی واژن (لابیاها) انجام می‌شود. به همین دلیل، این جراحی هیچ تاثیری بر باروری و توانایی بارداری زنان ندارد.

آیا عمل لابیاپلاستی باعث ناباروری می شود؟

خیر این جراحی بر روی عملکرد دستگاه تناسلی و باروری تاثیری نمیگذارد.

عمل زیبایی واژن همزمان با زایمان طبیعی امکان پذیر است؟

خیر. زیرا در این دوره لابیاها متورم و پرخون هستند. توصیه میشود عمل لابیاپلاستی را به ۳ الی ۶ ماه بعد از زایمان موکول کنید.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

6 thoughts on “آیا جراحی ترمیمی لابیا (لابیاپلاستی) در بارداری امکان پذیراست؟

  1. سکینه گفت:

    اگر قبل زایمان لابیا پلاستی انجام بدیم ممکنه بعد زایمان لابیا ها تغییر کنند

    1. دکتر هدی حق نظر گفت:

      خیلی به تکنیک عمل جراح بستگی دارد و اگر صحیح انجام شود برگشت ندارد

  2. yegane گفت:

    میشه همزمان بازایمان جراحی لابیا پلاستی هم انجام داد

    1. دکتر هدی حق نظر گفت:

      بهترین زمان بعدسه ماه اززایمان است انجام همزمان لابیاپلاستی با زایمان باعث افزایش خونریزی وعفونت و نافرم شدن لابیاها می شود.

  3. سمیرا گفت:

    آیا این جراحی برای زنان باردار که دچار مشکلات تغییرات پس از زایمان شده اند،مغید است؟

    1. دکتر هدی حق نظر گفت:

      اگر لازم باشد بله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *