دانستنی های زنان

زگیل تناسلی با تبخال تناسلی چه تفاوتی دارد؟

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) و ویروس هرپس ژنیتال (HSV) هر دو از انواع ویروس های شایع هستند که در قسمت دستگاه تناسلی دیده می شوند و این ویروس ها از طریق برقراری رابطه جنسی انتقال پیدا می کنند. از آنجایی که این دو ویروس شباهت زیادی به هم دارند اغلب افراد در تشخیص آن ها دچار شک و تردید می شوند . اگر شما نیز در تشخیص این دو بیماری دچار مشکل هستید در این مقاله همراه ما باشید تا به تفاوت های بین تبخال تناسلی و زگیل تناسلی بپردازیم.

تفاوت زگیل تناسلی و تبخال تناسلی


زگیل تناسلی شایع ترین عفونت مقاربتی است که از طریق تماس پوستی با ناحیه تناسلی منتقل می شود. عامل عفونت، ویروسی است به نام پاپیلومای انسانی که به اختصار HPV نامیده می شود.
‏HPV دارای ژن DNA است و بیشتر از ۲۰۰ نوع ژن مختلف شناسایی شده است. ولی۴۰ نوع آن برای انسان بیماری زا است. معمولا علائم این بیماری ۳ تا ۸ هفته بعد از تماس ظاهر می شود و ضایعات شبیه به خال گوشتی ولی با قوام کمی سفت و با سایزهای مختلف از چند میلی متر تا یک سانتی متر، به صورت پراکنده یا متراکم، پایدار یا چسبیده به پوست، به رنگ خاکستری یا صورتی یا قهوه ای، در اطراف واژن و دور مقعد ظاهر می شوند.
این ضایعات، ممکن است علامت خاصی نداشته باشند، شاید مختصرخارش و سوزش ایجاد بکنند. فرد امکان دارد ضمن لمس، متوجه این ضایعات بشود.
عمده ترین عارضه این عفونت این است که اگر آلودگی با ویروس های پرخطر ایجاد شود، ژنوم این ویروس ها به سلول های دهانه رحم هجوم برده و باعث تغییر سلولی می شود و به گذشت زمان، منجر به سرطان دهانه رحم می گردد.

به طور کلی هر دو بیماری زگیل تناسلی و تبخال تناسلی بخشی ازخانواده ویروس های دستگاه تناسلی هستند، با این حال در علائم این دو بیماری تفاوت هایی وجود دارد:

  • ویروس تبخال تناسلی به محض وارد شدن به بدن موجب بروز تاول هایی با تعداد بالا در دهان و یا ناحیه تناسلی می شود. وجود تب در این بیماران مبتلا به این بیماری شایع می باشد.
  • بهبودی این تاول های ممکن است ۱۴ تا ۱۵ روز به طول بی انجامد. اما احتمال عود مجدد آنها نیز وجود دارد. برخلاف زگیل تناسلی که درمان مشخصی نداردبجزتقویت سیستم ایمنی ، تبخال تناسلی را می توان با داروی تجویز شده از سوی پزشک، درمان کرد. در بسیاری از جوامع به منظور پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی از واکسن گارداسیل استفاده می شود.


باید توجه داشت که در اغلب موارد افراد مبتلا یه تبخال تناسلی ممکن هیچ علائم و نشانه هایی نداشته باشند اما ناقل این بیماری هستند و می توانند آن به شریک جنسی خود انتقال دهند.


آیا تشخیص زگیل تناسلی و تبخال تناسلی متفاوت است ؟


برای تشخیص زگیل تناسلی فرد با مراجعه به متخصص زنان باید تست پاپ اسمیر را حتما انجام دهد و پزشک با معاینه زگیل تناسلی بیماری را تشخیص می دهد اما در تبخال تناسلی بیمار با معاینه بدنی و در صورت داشتن تاول، پزشک اقدام به اخذ نمونه های برای کشت ویروسی و ارسال برای آزمایشگاه ، نمونه را می فرستد.
درمان هر کدام بستگی به موقعیت و محل ایجاد شده ویروس دارد. چنانچه زگیل در مقعد و نواحی مخاطی شکل گرفته باشد، پزشک از روش لیزر درمانی و یا فریز کردن یا ازدستگاههای جدیدتر استفاده می کند. باید بدانید که این روش ها قطعی نیستند و باعث ریشه کن شدن ویروس نخواهد شد اما باعث بهبودی علائم می شوند.


درمان تبخال تناسلی نیز همچون زگیل قطعی نیست و در بیشتر مواقع متخصص زنان و زایمان برای درمان این بیماری از داروهای ضد ویروس استفاده می کنند و برای فرد تجویز می نمایند، این پروسه بسیار کمک می کند که بیماری از عود کاهش پیدا کند. بیمار باید در دوران درمان شکیبا و صبور باشد، تا پروسه درمان به خوبی پیش رود.
توصیه می کنیم تمامی افرادی که از نظر فعالیت های جنسی فعال می باشند، پیش از شروع رابطه جنسی اعم از زن و مرد جهت پیشگیری از ابتلا به این بیماری واکسن گارداسیل را تزریق نمایند.

روش های ابتلا به تبخال تناسلی و زگیل تناسلی


‏HPV و تبخال تناسلی هر دو از طریق ارتباط جنسی واژینال، مقعدی و دهانی منتقل می‌شود،‌ چه ضایعات وجود داشته باشد و چه بدون علائم باشد. هرچند افرادی که این مشکل را دارند و دارای ضایعاتی روی دستگاه تناسلی خود هستند، قدرت سرایت بیش‌تری به دیگران دارند.
برخلاف HPV، تبخال می‌تواند از طریق بوسیدن یا تماس با مایع منی شخص ناقل سرایت کند. در مورد HPV این نگرانی وجود ندارد. زگیل تناسلی و تبخال می‌تواند هنگام بارداری یا زایمان از طریق مادر به جنین منتقل شود. در صورتی که به یکی یا هر دوی این مشکلات مشکوک هستید، باید با پزشک مشورت کنید تا احتمال سرایت به جنین را کاهش دهید.
استفاده مداوم از کاندوم و انجام متداول آزمایش های بیماری های جنسی خطر ابتلا به HPV و هرپس را به طرز چشمگیری کاهش می دهد. در صورتی که دارای فرزند هستید، واکسینه کردن فرزندان خود در اوایل نوجوانی می تواند آن ها را از ابتلا به سرطان های ناشی از HPV در آینده مصون نگه دارد.


بیماری تبخال و زگیل تناسلی چه مشکلات را برای فرد ایجاد می کننند ؟

مهمترین مشکل ناشی از ویروس زگیل تناسلی، سرطان دهانه رحم و دیگر سرطان های ناحیه تناسلی است که شامل موارد زیر می شود:
• سرطان مقعد
• سرطان دهانه واژن
• سرطان واژن
• سرطان آلت تناسلی مردان
• سرطان کام و حلق


ایجاد بیماری سرطان ناشی از ویروس زگیل تناسلی سال ها طول می کشد. برخی افراد تنها پس از متوجه شدن ابتلا به سرطان میفهمند که به ویروس زگیل تناسلی مبتلا بوده اند. به همین دلیل آزمایشات غربالگری برای سرطان های ناشی از ویروس زگیل تناسلی بسیار مهم است. این ازمایشات براحتی توسط پزشک باتجربه دراین زمینه انجام میشود.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

4 فکر در مورد “ زگیل تناسلی با تبخال تناسلی چه تفاوتی دارد؟

  1. فرزانه گفت:

    سلام برا پیشگیری هم این دوتا تفاوت دارند؟

    1. دکتر هدی حق نظر گفت:

      بله برای تبخال تناسلی واکسنی نیست اما برای پیشگیری استفاده از کاندوم موثر است.

  2. مریم گفت:

    سلام
    خسته نباشید.
    این ویروس ممکنه از راه های دیگه ای بجز رابطه هم منتقل بشه؟؟
    چطور سطحی که الوده به ویروس شده رو پاک کنیم؟؟
    ویروس تا چند وقت زنده میمونه؟

    1. دکتر هدی حق نظر گفت:

      معمولا این ویروس ها از طریق رابطه جنسی و یا خراش پوست در ناحیه مبتلا قابل انتقال میباشند. استفاده از وایتکس به همراه آب و مایع شوینده راه اصلی پاکسازی وسایل الوده به ویروس است. گاهی ممکن است تا ۶ روز در بعضی مناطق ویروس باقی بماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *